رئیس‌جمهور فیلیپین به آمریکا هشدار داد

در حالی که چین کنترل بخش اعظم جزایر واقع در دریای چین جنوبی را که همزمان مورد ادعای تایوان، فیلیپین، ویتنام، کامبوج، مالزی، اندونزی و برونئی نیز هستند در دست دارد، آمریکا مرتبا اقدام به انجام ماموریت‌های موسوم به «آزادی دریانوردی» در این منطقه مورد مناقشه می‌کند.

اخبار بین الملل_ در چنین وضعیتی، دوترته، رئیس جمهور فیلیپین به واشنگتن در خصوص عواقب احتمالی شروع هر گونه درگیری با پکن بر سر جزایر دریای چین جنوبی هشدار داد.

دوترته در اظهاراتی که اشاره به پیمان دفاع متقابل آمریکا و فیلیپین داشت گفت: «آمریکایی‌ها همیشه به ما فشار می‌آورند و سر ما غر می‌زنند. شما در مورد ما چه فکری می‌کنید. آیا فیلیپینی‌ها به نظر شما کرم خاکی هستند؟ الان من می‌گویم شما هواپیما‌ها و قایقهایتان را به دریای چین جنوبی بیاورید. اولین تیر را شلیک کنید و ما دقیقا پشت سر شما هستیم. خیلی خب بیایید بجنگیم. ما یک پیمان دفاع مشترک بین فیلیپین و ایالات متحده داریم پس بیایید آن را پاس بداریم. آیا دنبال دردسر می‌گردید؟ بسیار خب بیایید این کار را انجام بدهیم.»

رئیس جمهور فیلیپین ضمن ابراز امیدواری درباره عدم سختگیری پکن، افزود: «ما (آمریکا و فیلیپین) هیچگاه در جنگ با چین پیروز نمی‌شویم.»

پس از آن‌که یک قایق ماهیگیری فیلیپینی در برخورد با یک کشتی چینی غرق شد، تحریکاتی از سوی احزاب رقیب دوترته برای ایجاد رویارویی این کشور با چین صورت گرفته است.