هشدار درباره فروش سلاح فرانسه به عربستان و امارات

چندین سازمان غیردولتی بین‌المللی در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان پارلمان فرانسه درباره احتمال همدست شدن این کشور با عربستان سعودی و امارات در جنگ علیه مردم یمن هشدار دادند.

اخبار بین الملل_  ۱۹ سازمان غیردولتی بین‌المللی در نامه‌ای سرگشاده درباره احتمال این موضوع که فرانسه با ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، در جنگ علیه یمن همدست این دو کشور شناخته شود از نمایندگان پارلمان فرانسه خواستند تا توضیحاتی در این زمینه ارائه دهند.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه قرار است روز چهارشنبه با حضور در کمیسیون دفاعی پارلمان ملی کشورش درباره صادرات سلاح فرانسه  (به عربستان سعودی و امارات عربی متحده) گزارشی ارائه دهد.

به همین مناسبت، ائتلافی متشکل از ۱۹ سازمان غیردولتی بشر دوستانه و مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی اتحادیه‌های حقوق بشر، عفو بین الملل فرانسه، سلام برای یمن و اکسفام فرانسه یا پزشکان جهانی، روز سه‌شنبه با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان پارلمان از آن‌ها خواستند به وظیفه خود مبنی بر کنترل اقدام دولت عمل کنند و اطمینان حاصل کنند که فرانسه با ادامه صادرات سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، تعهدات بین المللی خود را نقض نکند.

بنابر اعلام این سازمان‌های غیردولتی، این دو کشور (عربستان سعودی و امارات عربی متحده) در راس (به اصطلاح) ائتلافی نظامی هستند که مسئول نقض جدی و نظام‌مند حقوق بشر بین‌المللی علیه غیرنظامیان یمن است. به گفته سازمان‌های غیردولتی مختلف، در مناقشه یمن ده‌ها هزار نفر از جمله تعداد زیادی غیرنظامی کشته شده اند.