تکمیل تحویل اس-۴۰۰ روسیه تا ۲۰۲۳ به هند

اسرپاد نیک، وزیر دفاع هند، امروز (چهارشنبه) در پارلمان این کشور اعلام کرد تحویل محموله‌های سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ که از روسیه خریداری شده است تا ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد.

اخبار بین الملل_ نیک گفت: «احتمال دارد تحویل محموله‌ها تا آوریل ۲۰۲۳ صورت پذیرد. دولت ما این تصمیم حاکمیتی را بر اساس تهدیدات مشاهده شده و جنبه‌های عملیاتی و فناوری اتخاذ کرد و هدف حفظ آمادگی نیرو‌های مسلح برای برطرف ساختن تمام چالش‌های امنیتی است». او ادامه داد این تصمیم علی‌رغم فشار‌های آمریکا برای لغو قرارداد خرید اتخاذ شده است.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که روسیه و هند در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند توانسته‌اند به یک روش پرداخت میان دو کشور برای دور زدن تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا دست یابند. بر اساس توافق بانک‌های مرکزی روسیه و هند، پرداخت برای این سامانه‌های دفاع موشکی از طریق روبل و روپیه صورت خواهد پذیرفت. دهلی‌نو و مسکو در اکتبر ۲۰۱۸، یک قرارداد پنج میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلاری برای تحویل سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ امضا کردند.

این در حالی است که آمریکا تهدید کرده اگر هند به خرید این سیستم‌های دفاع موشکی ادامه دهد اقدامات خصمانه بیشتری از طریق اعمال تحریم‌ها علیه دهلی‌نو در پیش خواهد گرفت. با این حال، وزارت خارجه هند می‌گوید در جریان سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به دهلی‌نو توانسته‌اند او را متقاعد سازند که هند به خرید سامانه دفاع موشکی نیاز دارد.

اس-۴۰۰ یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته متحرک است که قابلیت حمل چهار نوع موشک و تخریب انواع اهداف هوایی از فاصله نزدیک تا بسیار دور را دارد. بعلاوه آنکه این سامانه می‌تواند هواپیما‌ها و موشک‌های بالستیک را شناسایی کند.