اخراج ما از پروژه اف 35، به ناتو آسیب خواهد زد

«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه به آمریکا توصیه کرد که از برداشتن گام‌هایی که به روابط دوجانبه بین آنکارا و واشنگتن صدمه می‌زند، اجتناب کند.

اخبار بین الملل_خبرگزاری آناتولی ترکیه پنجشنبه شب به نقل از آکار نوشت که «اقدام آمریکا در اخراج ترکیه از پروژه تولید اف ۳۵ بر پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به ویژه به بخش جنوبی آن تاثیر منفی خواهد گذاشت».

وزیر دفاع ترکیه این اقدام آمریکا را یکجانبه و غیرعادلانه خواند و گفت که این تصمیم آمریکا فاقد توجیه است.

وزارت دفاع آمریکا دیروز (چهارشنبه) رسما اعلام کرد که ترکیه را از پروژه تولید جنگنده‌های اف ۳۵ کنار گذاشته است.

پنتاگون گفت که این تصمیم را بعد از آن گرفته است که ترکیه از روسیه سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ خریده و آن را در خاک خود مستقر کرده است.

وزیر دفاع ترکیه در مورد عملیات برون‌مرزی این کشور علیه گروهک حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق نیز گفت که ارتش ترکیه ضربات مهلکی به این گروهک در کوه‌های قندیل، پایگاه اصلی پ.ک.ک وارد کرده است.

تنش آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه پرهزینه تولید جنگنده‌های مدرن اف ۳۵ بعد از آن آغاز شد که آمریکا اعلام کرد ترکیه نمی‌توان همزمان از این جنگنده‌ها و اس ۴۰۰ استفاده کند  و باید بین این دو، یکی را انتخاب کند؛ چرا که بر اساس ادعای مقامات آمریکایی استفاده همزمان از اف ۳۵ در این کشور می‌تواند اسرار و تکنولوژی جدید این جنگنده های آمریکا را افشا کند.

سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ روسیه جزو یکی از بهترین سامانه‌های دفاعی در دنیا است. این سامانه روسی این قابلیت را دارد که در آن واحد، ۷۲ هدف را رهگیری و در ارتفاعی بین ۱۰ متر تا ۲۷ کیلومتر منهدم کند.

این سامانه دفاعی به راه‌اندازی و شلیک سریع معروف است؛ به گونه‌ای که راه‌اندازی آن ۵ دقیقه و شلیک آن ۱۰ ثانیه زمان می‌برد. افزون بر این، رادارهای آن تا ۷۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند.