کره جنوبی هشدار کره شمالی برای لغو رزمایش با آمریکا را رد کرد

 با گذشت پنج روز از هشدارهای پیونگ یانگ درباره لزوم لغو رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، یک مقام ارشد کره جنوبی و نزدیک به رئیس‌جمهور این کشور ضمن رد این هشدارها گفت که رئیس‌جمهور آمریکا به کره شمالی برای لغو این رزمایش هیچ قولی نداده است.

اخبار بین الملل- بنا بر نوشته پایگاه «ژاپن تایمز»، «چوی جونگ کان» نماینده ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور «برنامه‌ریزی برای صلح» در نشست اندیشکده آمریکایی «اسپن» در واکنش به هشدارهای اخیر کره شمالی درباره رزمایش مشترک آتی کره جنوبی و آمریکا و تاکید پیونگ یانگ بر لزوم لغو آن اعلام کرد: «تا آنجایی که می‌دانم رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ درباره لغو این رزمایش نظامی مشترک قولی نداد. اگر او چنین کاری انجام داده بود با ما مشورت و درباره آن سازماندهی و از آن به نحوی بسیار استراتژیک استفاده می‌کرد».

وی افزود: «درباره آمادگی جنگی هرگز مصامحه صورت نگرفته است چرا که علیرغم تعلیق یا لغو رزمایش‌های بزرگ ما (کره جنوبی و آمریکا)، رزمایش‌های کوچکمان ادامه داشته است».


«چوی جونگ کان» نماینده رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور «برنامه‌ریزی برای صلح»

کره شمالی سه شنبه (۲۵ تیرماه) هشدار داده بود که اگر رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره برگزار شود، «مذاکرات کارشناسی» برنامه ریزی شده درباره مساله اتمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی این اظهارات را در واکنش به رزمایش «دانگ منگ» میان نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی که قرار است ماه آینده میلادی (آگوست) برگزار شود گفته است. پیونگ‌یانگ طی سالیان گذشته بارها اعلام کرده‌ که رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، «تمرینی برای تجاوز به کره شمالی» است اما واشنگتن و سئول این اتهام را رد کرده‌اند.

وزارت خارجه کره شمالی پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، «اگر واشنگتن به قول‌هایی که داده عمل نکند، کره شمالی دلیلی نمی‌بیند که به وعده‌های خود پایبند باشد».

در این بیانیه همچنین آمده است؛ «در حالیکه آمریکا قول داده بود رزمایشهای نظامی مشترک در شبه جزیره کره را متوقف کند، کمتر از یک ماه بعد از دیدار رهبران دو کشور در دهکده مرزی، واشنگتن در حال آغاز این رزمایشهای مشترک است. این نقض فاحش روح بیانیه سنگاپور است که به امضای کیم و ترامپ رسیده بود و یک فشار آزادهنده علیه کره شمالی است».

به دنبال این هشدارها، خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی به نقل از منابع آگاه از احتمال «تغییر نام» رزمایش مشترک این کشور با آمریکا (دانگ منگ) خبر داد تا به گفته این منابع، «ملاحظات» پیونگ یانگ هم لحاظ شود.

هشدارها درباره رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی در حالی مطرح شده که سه دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷)، ویتنام (۹ اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کره (۹ تیر ۱۳۹۸) نتوانسته اختلافات پیونگ یانگ و واشنگتن برای پیش بردن مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی را رفع کند.

پیشتر در خبرها آمده بود، کیم در دیدارهایش با سران آمریکا، چین و روسیه، دریافت تضمین‌های امنیتی در ازای خلع سلاح اتمی کره شمالی را خواستار شده بود.