پارلمان بلغارستان با لغو وتوی رئیس‌جمهور خرید جنگنده اف ۱۶ را تایید کرد

پارلمان بلغارستان روز جمعه وتو رئیس‌جمهور این کشور را برای خرید جنجالی هواپیما‌های جنگی آمریکایی اف ۱۶ باطل و تصویب این قرارداد یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری را تایید کرد.

اخبار بین الملل رادوف، رئیس‌جمهور بلغارستان از حزب مخالف سوسیالیست و فرمانده سابق نیروی هوایی این کشور روز سه شنبه بزرگ‌ترین قرارداد نوسازی ارتش را بعد از پایان کمونیسم در این کشور وتو کرده بود.

رئیس‌جمهور بلغارستان اعلام کرده بود پیشنهاد آمریکا به اندازه کافی رقابتی نیست و قیمت آن بسیار بالا و تجهیزات آن ناکافی و با خطر افزایش کسری بودجه برای کشور همراه است.

پارلمان روز جمعه قرارداد را با دومین رای گیری در مدت یک هفته تایید کرد و اکنون رئیس مجبور است این سفارش خرید را امضا کند.

۸ فروند هواپیمای اف ۱۶ تا سال ۲۰۲۴ به بلغارستان تحویل داده خواهند شد.

این قرارداد که با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین امضا شده است، بلغارستان را ملزم می‌کند کلیه مبلغ سفارش را پیش از سپتامبر واریز کند، از طرف دیگر پارلمان تصمیم گرفته است بودجه را بروزرسانی کند که کسری عمومی بودجه سال ۲۰۱۹ را از ۰/۵ درصد به ۲/۱ درصد تولید ناخالص افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهور بلغارستان می‌تواند این بروزرسانی بودجه را وتو کند، اما بسیاری از نمایندگان حزب راست میانه گرب که در ائتلاف دولت شرکت دارد، روز جمعه اطمینان داده اند این وتو رئیس‌جمهور را نیز باطل خواهند کرد.

بلغارستان که از سال ۲۰۰۴ به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، درآمده است، به هواپیما‌های میگ ۲۹ ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق مجهز است که فقط هفت فروند از آن‌ها درحالت آماده برای پرواز قرار دارند. بلغارستان در تلاش است این ناوگان فرسوده را جایگزین کند و از شرکت سوئدی گریپن نیز پیشنهادی دریافت کرده بود.