ژاپن به دنبال حذف کره جنوبی از فهرست سفید خود

 وزارت امور خارجه کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد ژاپن احتمالا این هفته پیش نویس قانونی را در مورد خارج کردن نام کره جنوبی از فهرست سفید کشور‌های وارد کننده قابل اعتماد تصویب می‌کند.

اخبار بین الملل-  تصویب این لایحه یک اقدام جدید تلافی جویانه از سوی ژاپن در بحبوحه مناقشه اقتصادی بین دو کشور در خصوص کار اجباری در دوره جنگ جهانی دوم است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی در گزارشی که به مجلس ملی این کشور ارائه شد، اعلام کرد: «این پیش نویس قانونی احتمالا در نشست وزیران به تصویب می‌رسد و پس از آن مراحل قانونی دیگر طی خواهد شد و اواخر ماه اوت به اجرا درخواهد آمد.»

ژاپن در واکنش به تصمیم دیوان عالی کره جنوبی در خصوص مناقشه قدیمی کار اجباری در دوره جنگ جهانی دوم، چهارم ژوئیه محدودیت‌هایی بر صادرات مواد لازم در تولید تراشه‌های حافظه و صفحات نمایش به کره جنوبی وضع کرد.

مناقشه بر سر کار اجباری پس از آن آغاز شد که دیوان عالی کره جنوبی سال گذشته به شرکت‌های ژاپنی دستور داد به قربانیان کره‌ای کار اجباری در دوره استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره (سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵) غرامت بپردازند.

توکیو به شدت به این حکم اعتراض و اعلام کرد مسئله پرداخت غرامت با امضای توافق دوجانبه ۱۹۶۵ که بر اساس آن روابط دیپلماتیک دو کشور به حال عادی درآمد، کاملا حل و فصل شده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد همچنان از ژاپن درخواست می‌کند تا این مسئله از طریق دیپلماتیک حل و فصل شده و همه اقدامات علیه سئول لغو شود.

این منبع افزود در نظر دارد پیامی به توکیو ارسال کند و در آن تأکید خواهد کرد که تصمیم ژاپن در خصوص حذف نام کره جنوبی از فهرست سفید ناعادلانه است و تصویب این پیش نویس قانون از سوی توکیو تاسف برانگیز خواهد بود.

به گفته منابع دیپلماتیک، کانگ کیونگ-وا و تارو کونو، وزیران امور خارجه کره جنوبی و ژاپن احتمالا یکم یا دوم اوت در حاشیه مجمع منطقه‌ای آسه آن (اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا) که اوایل هفته آینده در تایلند برگزار خواهد شد، با یکدیگر دیدار خواهند کرد.