آمریکا پس از ترک INF موشک‌های جدیدی می‌سازد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از ساخت موشک‌های جدید به دنبال خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خبر داد. روسیه معتقد است آمریکا با خروج از این معاهده اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

اخبار بین الملل- گزارشگر المنار با اشاره به اینکه آمریکا رسما همه تعهدات خود با روسیه را درباره موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کنار گذاشت، افزود: پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین روسیه و آمریکا طبق اعلام آمریکا منتفی است و پس از ۳۲ سال که از امضای آن می‌گذرد، واشنگتن دیگر به آن پایبند نخواهد بود. هر چند این معاهده عملا به طور کامل اجرا نشد، اما به هر حال مانعی در برابر توسعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای بود.

در ادامه گزارش با اشاره به این که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خبر خروج کشورش از این معاهده را در بانکوک اعلام کرد، آمده است: وزارت خارجه روسیه در واکنش به این تصمیم آمریکا از واشنگتن خواست استقرار موشک‌های میان برد را متوقف کند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.