به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی، يک تحليلگر برجسته سياسي ميگويد جنگ امريکا در افغانستان تاثيرات نااميدکنندهاي بر مردم امريکايي داشته است و بسياري از شهروندان اين کشور خواستار بازگشت سربازان به کشورشان هستند.
شبکه پرس تی‌وی با کان هالینان، ستون‌نویس نشریه " فارین پالیسی " در این باره گفت‌وگو کرده است.
چرا بعد از این همه وقت به این نتیجه رسیدند که جنگ اشتباه است؟

هالینان: فکر می‌کنم دلیل اصلی این است که وقتی به شرایط کنونی در افغانستان نگاه می‌کنیم، شرایط به گونه‌ای است که به نوعی آماده فروپاشی است. تازه ناآرامی‌های سراسری ناشی از قرآن سوزی رخ داده است؛ شمار زیادی از نیروها و پلیس افغان سلاح خود را به روی امریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها گرفته‌اند.

این وضع موجود پس از ۱۰ سال است؛ این طولانی‌ترین جنگی است که امریکا تاکنون درگیر آن بوده است.

و این ایده که پس از ۱۰ سال جنگ، در وضعیتی هستیم که نمی‌توانیم خیابان‌ها را کنترل کنیم و به دنبال خروج هر چه سریع‌تر از آن‌جا هستیم مثل یک شکست می‌ماند. و فکر می‌کنم سفیر انگلیس در این باره صادق بود.

روز به روز شاهد آن هستیم که ژنرال‌های بازنشسته درباره اشتباهات در جنگ اعتراف می‌کنند. این مسئله چگونه به نیروهای مسلح و افکار عمومی مربوط می‌شود؟

هالینان: همان طور که می‌دانید، از بسیاری جهات این جنگ در روزنامه‌ها و اخبار تلویزیون بازتاب داده نشده است. این جنگ به مانند جنگ ویتنام، به صورت گسترده از سوی تلویزیون پوشش داده نشده است.

از یک سو حتی با این که این جنگی طولانی بوده، تاثیرات مهمی بر آگاهی مردم در امریکا نداشته است. بیشتر مردم به نوعی از این جنگ و ادامه آن بی‌اطلاع هستند. این مسئله عمدا به این صورت پوشش داده شده است.

فکر می‌کنم، چیزی که بیشتر مردم می‌دانند، چیزی که بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، این است که مردم خواستار عقب‌نشینی نظامی از خاورمیانه هستند. آن‌ها جنگیده‌اند و تمایل دارند که بسیار سریع‌تر از سال ۲۰۱۴، از افغانستان عقب‌نشینی کنند. آن‌ها تمایل دارند در سال آینده از افغانستان عقب‌نشینی کنند. فکر می‌کنم که آن‌ها ادامه این جنگ را با مشکلات عظیم اقتصادی همراه می‌دانند.

اما اين جنگ تاثيرات زيادي بر زندگي روزمره مردم امريکا ندارد. علتش اين است که احساسات عميق و قوي عليه جنگ در کشور امريکا وجود ندارد، تنها مردم به ادامه اين جنگ بيعلاقه هستند. اين طولانيترين جنگي است که امريکا تا کنون درگير آن بوده است.