به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از شینهوا، با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همزمان با گسترش موج ضد آمریکایی در افغانستان در پی هتاکی به مقدسات اسلام از سوی نظامیان ایالات متحده، "باراک اوباما" در اقدامی عوام فریبانه در تماس تلفنی با حامد کرزای گفت: کشته و زخمی شدن افغانی ها به دست نظامی آمریکایی مرا شوکه کرد.

اوباما ضمن تسلیت به افغانی ها به خاطر اقدام نظامی آمریکایی و گشودن آتش به روی ساکنان روستایی در قندهار بار دیگر بر تعهدات ایالات متحده در قبال افغانستان تاکید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا این اقدام نظامی آمریکایی را یک " تراژدی " خواند و گفت: گشودن آتش به روی ساکنان روستایی در قندهار نمادی از ویژگیهای ارتش ما نیست و به حقوق مردم افغانستان احترام می گذاریم.

اوباما در ادامه از تصمیم واشنگتن برای آغاز تحقیقات درباره تیراندازی نظامی آمریکایی به سوی غیرنظامیان افغانی و مجازات فرد خاطی خبر داد.

" لئون پانتا " وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن کشتار افغانی ها نظامیان آمریکایی را مقصر دانست و از محاکمه عاملین این اقدام جنون آمیز خبر داد.

ژنرال " آدریان جی. بردشاو " معاون عملیاتی نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان(ایساف) نیز در این رابطه می گوید: نمی توانم انگیزه ای را که در پس این اقدام بوده تشریح کنم. به گفته وی، این حمله به هیچ عنوان در چارچوب عملیات ناتو در افغانستان نبوده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که حامد کرزای روز گذشته کشتار ۱۶ افغانی و زخمی شدن ۵ فرد دیگر را به دست یک نظامی آمریکایی در منطقه " پنجوایی " در ولایت قندهار در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهر کابل محکوم کرد و این اقدام را عامدانه و یک اقدام تروریستی توصیف کرد.

ارتکاب این اقدام که به ادعای مقامات نظامی آمریکا توسط تنها یک نظامی رخ داده موجی از نگرانی را در بین فرماندهان نظامی خارجی در افغانستان به راه انداخته است. واشنگتن پست پیش بینی کرده که از این پس حملات انتقامی افغانها شدت بیشتری به خود گرفته و سبب افزایش تلفات آمریکایی ها شود.