درخواست مسکو برای پرهیز از «نتیجه گیری عجولانه»

سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) از کشور‌های خاورمیانه و خارج از آن خواست از «نتیجه گیری‌های عجولانه» در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بپرهیزند.

اخبار بین الملل-دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای در واکنش به حمله پهپادی روز شنبه یمنی‌ها به تأسیسات شرکت «آرامکو» عربستان سعودی اعلام کرد: ما نگرشی منفی به افزایش تنش‌ها در منطقه داریم و از همه کشور‌های منطقه و خارج از آن درخواست می‌کنیم که از نتیجه‌گیری‌های عجولانه که باعث بی ثباتی بیشتر منطقه می‌شود، بپرهیزند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال کمک مسکو برای حل این مسئله یا از طریق تولید نفت و یا از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفت: در حال حاضر هیچ درخواستی در این خصوص از سوی شرکای سعودی دریافت نکرده ایم.

وی همچنین تأکید کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز (دوشنبه) برای ملاقات با سران ایران و ترکیه راهی آنکارا خواهد شد. بنابر اعلام پسکوف، پوتین قرار است گفتگو‌هایی دوجانبه با سران ایران و ترکیه داشته باشد.

وزارت خارجه روسیه هم سوء‌استفاده از مسئله حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان برای افزایش تنش‌ها پیرامون ایران را «غیرسازنده و غیرقابل‌قبول» خواند.

نیرو‌های مقاومت یمنی دو روز پیش در واکنش به ادامه جنایت‌های ائتلاف سعودی علیه مردم این کشور، با عملیات پهپادی گسترده خود تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی را هدف قرار داده و ستون اقتصاد عربستان را در هم شکستند. این حملات باعث کاهش ناگهانی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز شد که معادل شش درصد عرضه جهانی نفت است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از حملات روز شنبه ایران را محکوم کرد و مدعی شد: «آمریکا با متحدان و شرکای خود برای تضمین تامین بازار انرژی همکاری می‌کند و ایران برای تجاوزگری‌های خود مسئول است.»