بشار اسد: حامی محور مقاومت باقی می‌مانیم

همایش بین‌المللی سندیکای کارگری برای همبستگی با سوریه هفته گذشته با حضور ۱۵۰ هیئت از اقصی نقاط جهان برگزار شد.

اخبار بین الملل- در این نشست، «حسن فقیه» یکی از مسئولان جنبش «امل» لبنان و نائب رئیس سندیکای کارگران این کشور در این نشست حضور داشت و اعلام کرد که نکته قابل توجه، حضور هیئت‌های آمریکایی، فرانسوی و ترکیه‌ای بود که مخالف شیوه تعامل کشورهای خود با بحران سوریه بودند.

روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از فقیه، گزارش داد، بشار اسد در کاخ «المهاجرین» میزبان شرکت‌کنندگان بود. وی پیش از اینکه سخنان خود را آغاز کند، به اظهارات برخی از حاضران گوش فرا داد.

فقیه در این نشست ضمن قدردانی از نقش سوریه در «جلوگیری از تخریب بافت ملی لبنان»، به حمایت سوریه از مقاومت لبنان برای پیروزی در برابر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ اشاره و تأکید کرد که سوریه پس از گذشت هشت سال، همچنان مستحکم و قدرتمند است.

در این نشست رئیس هیئت آمیکایی نیز ضمن حمله به سیاست‌های دولت این کشور علیه سوریه، اظهار داشت که واشنگتن در هر جایی که حضور داشته باشد، فقط ویرانی به بار می‌آود.

نماینده روس نیز تأکید کرد که آنچه در سوریه در حال رخ دادن است، جنگ حق علیه باطل است و «طبیعی بود که در کنار حق قرار بگیریم».

اسد پس از این اظهارات، اعلام کرد که «جنگ علیه سوریه، در چارچوب حمله اقتصادی به ثروت‌، گذرگاه‌ها و نفت منطقه است».

وی درباره ماهیت جنگ‌ها، خطاب به حضار گفت: «چیز دیگر را باور نکنید. ماهیت بیشتر جنگ‌ها اقتصادی است، و آنچه برای ما اتفاق افتاد، خارج از این چارچوب نیست».

رئیس جمهور سوریه با اشاره به تحریم‌های شدید اعمال شده علیه این کشور، اما خاطر نشان کرد: «ما تلاش می‌کنیم با آن سازگار شویم و حتی الامکان، از شدت آن بکاهیم».

اسد با بیان اینکه «هر گونه پیروزی میدانی به دست می‌آوریم، تحریم اقتصادی علیه ما تشدید می‌شود»، اظهار داشت که با «تلاش حکومت، مردم و همکاری همپیمانان و دوستان، می‌توان از این مرحله دشوار عبور کرد و بحران کنونی را پشت سر گذاشت».

وی وضعیت اقتصادی سوریه را «دشوار» توصیف، اما تأکید کرد که «ایستادگی خواهیم کرد. ملت ما صبور است. تصمیمش نیز این است که پیروز شود».

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه موضع سوریه تغییر نخواهد کرد، خاطر نشان کرد که این کشور «همچنان حامی گزینه مقاومت باقی خواهد ماند».

اسد پایان جنگ علیه سوریه را مسئله روز دانست و اعلام کرد که از ابتدای بحران تلاش بر این بود که سوریه متحد و یکپارچه باقی بماند و «از یک وجب از خاک آن کوتاه نخواهیم آمد؛ حال توهمات ترکیه یا سایر [کشورها] هر چه می‌خواهد، باشد».

وی در پایان خاطر نشان کرد که «یکی از عوامل حمله به سوریه، پایبندی آن به اصول ثابتش بود؛ به ویژه از منظر قرار گرفتن در کنار [محور] مقاومت و مسئله نخست عربها یعنی مسئله فلسطین».