جاستین ترودو در مهمانی «هزار و یک شب» + عکس

 نشریه انگلیسی تایم به تازگی تصویری از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا منتشر کرده است که صورت خود را برای شرکت در مهمانی «هزار و یک شب» قهوه‌ای [همانند رنگین پوست ها] کرده است.

اخبار بین الملل- نشریه تایم اعلام کرده است این عکس را از کتاب سال ۲۰۰۱ دانشگاه «وست پویت گری» پیدا کرده است. در این عکس ترودو با دستاری روی سر، لباسی شبیه علاء‌الدین از شخصیت‌های داستان‌های هزار و یک شب را بر تن دارد و دست، گردن و صورتش را هم کاملا قهوه‌ای کرده است.

انتشار عکس جنجال برانگیز جاستین ترودو در مهمانی «هزار و یک شب» +عکس

گفته می‌شود در فرهنگ غرب سیاه کردن صورت اقدامی نژادپرستانه تلقی می‌شود. در قرن ۱۹ میلادی برخی مجریان سفید پوست برای تمسخر رنگین پوست‌ها و سیاه‌پوستان چهره‌های خود را به رنگ تیره در می‌آوردند که نوعی سرگرمی آمریکایی محسوب می‌شد.

ترودو که پسر نخست‌وزیر سابق کانادا، «پی‌یر ترودو» است قبلا در آکادمی وست پوینت گری از توابع ونکوور که از آن به عنوان دانشگاه «نخبگان و خواص» یاد می‌شود، تدریس می‌کرد.

این تصویر که متعلق به ۱۸ سال پیش است نخست وزیر جوان کانادا را در آستانه انتخابات این کشور با مشکل مواجه ساخته است. به گونه‌ای که او در واکنش به این عکس ضمن سرزنش خود، عمیقا اظهار پشیمانی کرده است.

او شب گذشته در اظهارات خود به نژادپرستانه بودن این عکس اعتراف کرد و گفت که «نباید چنین کاری می‌کرده است».

نخست‌وزیر کانادا گفت: من لباس علاءالدین را بپوشیدم و گریم کردم. باید عمق این موضوع را درک می‌کردم، اما متوجه نبودم و هم‌اکنون واقعا متاسفم.

ترودو در پاسخ به این پرسش که آیا همین یکبار صورتش را همانند رنگین پوست‌ها تیره کرده است، گفت: در دوره دبیرستان نیز برای بازی در یک نمایش یکبار دیگر صورتش را تیره کرده است.

او در حالی درگیر این جنجال شده است که ۲۱ اکتبر باید برای بقاء در پست نخست‌وزیری در انتخابات تلاش کند.

انتشار این عکس انتقاد‌های بسیاری را علیه ترودو به همراه داشته است. «مصطفی فاروق» رئیس شورای مسلمانان کانادا؛ «جامیت سینگ» رهبر حزب نو دموکراتیک؛ «الیزابت می» رهبر حزب سبز کانادا این اقدام ترودو را غیرقابل قبول و توهین‌آمیز اعلام کرده‌اند.