استرالیا با آمریکا برای حذف جایگاه چین در اقتصاد جهانی همگام شد

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در سخنرانی خود در «شورای روابط جهانی شیکاگو» در آمریکا اظهار داشت که قوانین تجارت جهانی «دیگر برای اهداف تعیین شده مناسب نیستند» و لازم است جهت تطبیق با جایگاه جدید چین به عنوان یک اقتصاد توسعه یافته تغییر کنند.

اخبار بین‌الملل- وی در این سخنرانی گفت: «جامعه جهانی برای کمک به رشد چین با این کشور آسیایی درگیر فعالیت شد، اما اکنون باید از این دومین اقتصاد بزرگ جهان بخواهد که شفافیت بیشتری را در حوزه روابط تجاری خود اعمال کند و سهم بیشتری از مسئولیت را برای رفع [بحران] تغییرات آب و هوایی بپذیرد».

نخست وزیر استرالیا با اشاره به اینکه چین یک «اقتصاد توسعه یافته جدید» است، گفت که «نهادهای جهانی در دنیا برای تصدیق این جایگاه جدید چین، باید موقعیت خود را با این کشور آسیایی تطبیق دهند».

شایان ذکر است که بنا به تعریف سازمان تجارت جهانی، اشاره به چین به عنوان یک اقتصاد توسعه یافته جدید  از تفاوتی اساسی با جایگاه خودخوانده پکن به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه حکایت می کند؛ جایگاهی که با امتیازات انحصاری همچون برخورداری از فرصتهای زمانی طولانی تر برای اجرای تعهدات مورد توافق همراه است.

این شرایط استرالیا را با کمپین تحت رهبری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای حذف جایگاه چین به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه همراه می کند. در هفتم آوریل سال ۲۰۱۸ ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت که چین یک «قدرت بزرگ اقتصادی» است اما «مزایا و امتیازهای بی شماری» به ویژه از جانب آمریکا دریافت کرده است.

موریسون پیش از این چین را تشویق کرده بود که نظام اقتصادی خود را اصلاح کرده و به جنگ تجاری با آمریکا پایان دهد.

گفتنی است که تجارت دوجانبه میان استرالیا و چین از زمان امضای توافق تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۵ رشد قابل ملاحظه ای یافته و به رکورد ۱۸۳ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته رسیده است.