لایحه آدام شف علیه سود ترامپ از ریاست جمهوری

لایحه آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، هزینه فدرال در املاک و مستغلات دونالد ترامپ را رد نمی‌کند اما آژانس‌ها موظف می‌شوند تا به دفتر اخلاقیات دولت درباره جزئیات هرگونه هزینه در شرکت‌های متعلق به ترامپ گزارش بدهند. این گزارش ظرف ۱۰ روز علنی می‌شود.

اخبار بین‌الملل- دموکرات‌ها در حال حاضر مشغول تحقیقی هستند تا مشخص شود آیا ترامپ بند درآمد طبق قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است یا خیر؛ طبق آن، روسای جمهوری از پذیرش پول یا هدایایی خارج از درآمد رسمی خودشان منع می‌شوند.

آدام شف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رئیس‌جمهوری، به روشی بی‌سابقه خارج از ریاست جمهوری منفعت کسب می‌کند. هر زمان دونالد ترامپ با همراهی عوامل سرویس مخفی، کارکنان کاخ سفید و دیگر مقام‌های فدرال به یکی از املاکش می‌رود، "سازمان ترامپ" سود می‌کند.»

تقدیم این لایحه در بحبوحه فشارهایی است که دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ وارد می‌کنند، خصوصا بعد از افشای شکایت یک مامور اطلاعاتی از تماس پر حاشیه ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین. ترامپ یکشنبه اذعان کرد، در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی به اتهامات فساد علیه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اشاره داشته است.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته اعلام کرد، درباره پیشنهاد ترامپ برای برگزاری نشست سال ۲۰۲۰ گروه هفت در عمارتش در فلوریدا تحقیق می‌کند. الیوت انجل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم ماه گذشته کارکناش را موظف کرد تا به دولت‌های خارجی هشدار بدهند که هزینه پول در املاک متعلق به ترامپ ممکن است نقض بند درآمدها طبق قانون اساسی آمریکا باشد.

دونالد ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید، فعالیت‌های تجاری روزانه را به دو پسرش -دونالد ترامپ جونیور و اریک ترامپ- واگذار کرد اما همچنان مالک کسب و کارهایش محسوب می‌شود. روزنامه واشنگتن پست ماه ژوئن در گزارشی نوشت، سفرهای ترامپ به املاک خودش از زمان رسیدن او به ریاست جمهوری، دست‌کم ۱.۶ میلیون دلار از جانب دولت فدرال و کمپین‌های جمهوری‌خواه به او سود رسانده است. اما این رقم تا به امروز بیشتر شده است.