پایان عملیات نجات گردشگران اسرائیلی در بدخشان تاجیکستان

مامورین نجات کمیته وضعیت فوق‌العاده دولت تاجیکستان و آژانس آقاخان در ولایت خودمختار بدخشان مشترکا چهار گردشگر اسرائیلی را که در بلندی‌های 4700 متری در موقعیت کولین در روستای ونقلعه در ناحیه شغنان این ولایت گیر کرده بودند، نجات دادند.

اخبار بین‌الملل- عملیات نجات این افراد از 17 تا 20 سپتامبر، بیش از 3 روز به طول انجامید. به طول انجامیدن این عملیات نجات به دلیل آن که امکان تردد خودرو یا بالگرد در آن موقعیت وجود نداشت، به طول انجامید و مامورین نجات وادار شدند تا سوار بر اسب به محل حادثه بروند و به یکی از گردشگران 23 ساله کمک‌های پزشکی رسانده و سپس توریست‌های دیگر را با اسب منتقل کردند.

از منطقه سارز به بعد بالگردها توریست‌های رژیم صهیونیستی را به خاروغ، مرکز ولایت خودمختار بدخشان رساندند. در نهایت نیز دو نفر از گردشگران اسرائیلی در خاروغ ماندند و دو نفر به دوشنبه منتقل شده و در بیمارستان استقلال این شهر، بستری شدند.

مرکز مطبوعاتی کمیته وضعیت فوق‌العاده تاجیکستان در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای گفته است که 4 گردشگر اسرائیلی که در ارتفاع 4700 متری از سطح دریا در کوه‌های پامیر راه خود را گم کرده بودند، نجات داده شدند. کارمندان واحدهای واکنش سریع این کمیته در ولایت خودمختار بدخشان برای نجات این افراد چهار شبانه روز تلاش کرده و بالاخره توانستند اتباع رژیم صهیونیستی را که به بدخشان آمده بودند، بدون آسیب جدی به شهر خاروغ و دوشنبه منتقل کنند.

این عملیات نجات توسط کمیته وضعیت فوق‌العاده و دفاع غیرنظامی دولت تاجیکستان با همکاری کارمندان نجات آژانس آقاخان در حوزه محیط زیست در ولایت خودمختار بدخشان صورت گرفت و مجروحین با موفقیت منتق شدند.

17 سپتامبر بود که واحد مطبوعاتی کمیته وضعیت فوق‌العاده خبر داد در ارتفاعات 4700 متری در قلمرو ناحیه شغنان چهار گردشگر از رژیم صهیونیستی سینال درخواست کمک ارسال کرده‌اند. یک گروه فوری در نتیجه این امر از واحد واکنش سریع کمیته وضعیت فوق العاده ولایت بدخشان سریعا با همکاری آژانس آقاخان در زمینه حفاظت از محیط زیست، برای بررسی عملیات نجات و جست‌و‌جوی گردشگران اسرائیلی عازم منطقه شدند.

همچنین کارمندان کمیته وضعیت فوق‌العاده گفتند که این 4 گردشگر اسرائیلی 23 الی 26 ساله بوده و یکی از آن‌ها زنی جوان است. آن‌ها در ارتفاعات 4700 متری از سطح دریا در نزدیکی مکانی به نام کولنین در روستای ونقلعه در ناحیه شغنان این ولایت گیر کرده‌اند.

بالا رفتن و رسیدن به این بلندی با خودرو و حتی بالگرد امکان‌پذیر نبود و از این رو، تیم نجات از اسب استفاده کردند و با استفاده از تکنیک‌های مخصوص و تجهیزات ویژه به منطقه مورد نظر رسیدند. با این حال همچنان نیاز بود تا 20 کیلومتر از این مسیر با پای پیاده و سواره طی شود.

در نهایت روز 19 سپتامبر به مکان معین شده رسیدند. اولین کاری که صورت گرفت، به دو گردشگر اسرائیلی به نام‌های بن و موشه شای کمک‌های اولیه پزشکی ارائه دادند. آن‌ها به دلیل کمبود اکسیژن در ارتقاعات دچار مشکلات تنفسی شده بودند.

صبح روز 20 سپتامبر نیز ساعت 6:20 صبح نیروهای نجات کمیته وضعیت فوقالعاده گردشگران اسرائیلی را سوار بر اسب  و با کمک قایقی که در سارز آماده شده بود، به میدان پرواز بالگرد رساندند. از آنجا به بعد گردشگران اول به شهر خاروغ، مرکز ولایت خودمختار بدخشان برده شدند و پس از آن دو نفر باقی ماندند و دو تن دیگر را به شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان فرستادند. از فرودگاه نیز این گردشگران مستقیما به بیمارستان استقلال در پایتخت منتقل شدند. در همین راستا، عملیات نجات چهار گردشگر اسرائیلی مدت چهار شبانه‌روز به طول انجامید و در نهایت بالاخره به مکان امن انتقال یافتند.