محور مذاکرات پوتین و مادورو در مسکو چیست؟

دفتر مطبوعاتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین امروز اعلام کرد، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز، چهارشنبه، 25 سپتامبر (سوم مهر ماه) در مسکو با "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا که روز گذشته به روسیه سفر کرده، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اخبار بین‌الملل- بر اساس این اطلاعات، روسای جمهوری دو کشور مسائل مهم در روابط دوجانبه و همچنین برخی موضوعات در دستور کار منطقه‌ای و بین المللی، از جمله روند اوضاع پیرامون ونزوئلا، را بررسی می کنند.

"یوری اوشاکوف" مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجیپیش از این اعلام کرد که پوتین و مادورو ابتدا بهصورت «رو در رو» با یکدیگر گفت‌وگو کرده و سپس مذاکرات در ترکیب گسترده و با حضور مقامات دو کشور ادامه پیدا می کند. وی افزود، در این مذاکرات وضعیت کنونی و دورنمای توسعه روابط دوجانبه در مرکز توجه قرار دارد. مقامات مسکو و کاراکاس طرح‌های مشترکی دارند که تحقق آنها ادامه خواهد داشت.

اوشاکوف یادآور شد که رهبران دو کشور درباره برخی مسائل مهم بین المللی و منطقهای نیز تبادل نظر کرده و قبل از هر چیز، لزوم عدم دخالت کشورهای ثالث در روند انتخابات کشورهای منطقه آمریکای لاتین را مورد تاکید قرار می‌دهند.

در پایان مذاکرات جمهوری روسیه و ونزوئلا چند سند دوجانبه امضاء خواهد شد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه، از مقامات مسکو به خاطر حمایت از استقلال و تمامیت ارضی کشورش و اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا قدردانی کرده و یادآور شد که رهبران روسیه و ونزوئلا دارای روابطی دوستانه و همراه با اعتماد متقابل هستند. مادورو همچنین گفت که مقامات کاراکارس، روسیه را مهمترین شریک خارجی خود در عرصه‌های مختلف، از جمله در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی، انرژی و اقتصادی-بازرگانی می‌دانند.