رئیس جمهوری کوبا سیاست آمریکا علیه کشورش را "نسل‌کشی" خواند

میگوئل دیاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا به ویژه به مساله محاصره اقتصادی و تجاری کشورش توسط ایالات متحده اشاره کرد و ادامه داد: دولت واشنگتن با تنگ‌تر کردن محاصره و تحریم اقتصادی، سیاست نسل کشی و بی‌رحمانه‌ای را در قبال هاوانا در پیش گرفته و حتی حمل و نقل نفت به کوبا را با موانعی مواجه ساخته است. مردم ما مقاومت می‌کنند و پیروز می‌شوند.

اخبار بین‌الملل- در سال ۲۰۱۵، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تصمیم دارد روابط دیپلماتیک با کوبا را از سربگیرد. اوباما تحریم‌های تجاری را لغو کرد و برخی از ممنوعیت‌های سفر، نقل و انتقال پول و حمل و نقل دریایی را برداشت.

در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سیاست اوباما را در قبال کوبا به حالت معکوس درآورد و تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با کوبا را کنار گذاشت؛ اوایل ماه جاری میلادی هم دستور اجرایی را با هدف تمدید تحریم‌های تجاری بر کوبا برای یک سال دیگر تمدید کرد.

ترامپ کمی پس از روی کار آمدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، اعلام کرد که تمامی سیاست‌های اوباما درباره کوبا را بررسی می‌کند و کاخ سفید تاکید کرد که تمرکز اصلی آن حقوق بشر به عنوان رویکرد اولیه در روابطش با هاوانا است.