تشدید فشار آمریکا بر چین به بهانه دمکراسی برای هنگ کنگ

نمایندگان کنگره آمریکا کار بر روی این پیمان را که به معاهده دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ سال ۲۰۱۹ میلادی موسوم است، آغاز کرده اند از سوی دیگر دولت چین به آمریکا هشدار داده است در امور داخلی هنگ کنگ که جزو مسایل مرتبط با حق حاکمیتی چین محسوب می شود، مداخله نکند.

اخبار بین‌الملل- هدف از این پیمان که برای تصویب در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا آماده می شود و باید به امضای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم برسد، افزایش فشارها بر چین در مسایل هنگ کنگ است.

از زمانی که اعتراضات هنگ کنگ در ۱۷ هفته قبل آغاز شد تاکنون بارها مقام های آمریکایی از چین خواسته اند درباره اعتراضات و برخورد با معترضان از خود خویشتنداری نشان دهد اما تصویب این پیمان می تواند تاثیراتی به مراتب بیشتر داشته باشد و راه را برای فشارهای فزاینده بر پکن هموار می کند.

با تصویب این پیمان در واقع آمریکا امکان می یابد تا مسئولان و مقام های چینی را که به هر شکلی در مسایل هنگ کنگ ورود کنند و دستی در مقابله با اعتراضات داشته باشند، مورد تحریم قرار دهد.

«یانگ جونگ» از تحلیلگران مسایل منطقه می گوید اگر آمریکا این طرح را تصویب کند آن زمان می تواند با استناد به همین پیمان، چین را به دلیل برخورد با معترضان در هنگ کنگ مجازات کند موضوعی که قطعا با واکنش شدید چین مواجه خواهد شد.

همزمان اتاق بازرگانی آمریکا در هنگ کنگ که ارتباطات تجاری نزدیکی با این منطقه و همچنین چین دارد، در حال بررسی این پیمان است و می خواهد از تاثیرات آن بر فعالیت های این اتاق آگاهی حاصل کند.

«کوان مینگ» رییس تحقیقات شورای توسعه هنگ کنگ می گوید  ارایه چنین طرح هایی مساله ساز خواهد شد مسایل قضایی و حقوقی را در بر می گیرد و بر آینده هنگ کنگ به عنوان یک بازار مالی بزرگ تاثیرات نامطلوبی خواهد داشت.

وی می افزاید که این پیمان می تواند روابط آمریکا و هنگ کنگ را هم در زمینه های مختلف از علمی و فنی گرفته تا سرمایه گذاری و فنآوری و تبادلات فرهنگی تحت تاثیر قرار دهد.

اداره امور هنگ کنگ در چین هم در بیانیه ای اقدام کمیته های روابط خارجی مجالس سنا و نمایندگان آمریکا در تصویب پیمان دمکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ میلادی را محکوم و اعلام کرد تصویب این پیمان مداخله آشکار و گستاخانه آمریکا در امور داخلی چین محسوب می شود.

در این بیانیه آمده است این اداره ضمن محکوم کردن این اقدام تصویب این پیمان را نقض نرم ها و اصول و حقوق بین المللی می داند و بر این باور است که ناسازگاری آمریکا با اصول بین المللی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

این بیانیه خاطر نشان می کند هنگ کنگ متعلق به چین است و امور آن جزو امور داخلی چین محسوب می شود و پکن هرگز مداخله خارجی در امور داخلی خود را برنمی تابد.

این اداره تصریح می کند چین با هر اقدامی که بخواهد نظام این کشور و اصل چین واحد را به چالش بکشد و به دنبال نفوذ مخرب در سرزمین مادری و هنگ کنگ باشد، مقابله خواهد کرد.

همزمان «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین بشدت به تصویب این طرح اعتراض کرده و گفته است آمریکا با این اقدام به دنبال دامن زدن به تنش ها است.

وی افزود که آمریکا با تصویب پیمان به اصطلاح دمکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ میلادی باعث تشویق معترضان به اقدامات افراطی و خشن می شود و با این کار نظام چین و اصل یک چین و اصول و مقررات بین المللی را به چالش می کشد.

وی به آمریکا هشدار داد که امروز در هنگ کنگ ۸۰ هزار شهروند آن کشور زندگی می کنند و یک هزار و ۳۰۰ شرکت آمریکایی در هنگ کنگ سرمایه گذاری قابل توجهی کرده اند که تصویب این پیمان می تواند برای آنها نیز زیانبار باشد.

«سالی پونگ» از وکلای هنگ کنگی هم می گوید این پیمان مسایل مختلفی را در برخواهد گرفت شامل برخی از تحریم ها و محدودیت های صادراتی هم خواهد شد.

او خاطر نشان کرد شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در حال رایزنی با ترامپ هستند که باید در مورد فنآوری های حساس و ارسال آنها به هنگ کنگ برخورد جدی تری داشته باشد.

وی گفت که آنها می خواهند محدودیت هایی در نظر گرفته شود زیرا بر این باورند که برخی از فنآوری های پیشرفته ای که از آمریکا به هنگ کنگ صادر می شود می تواند به چین انتقال یابد.

کارشناسان تصریح کرده اند که تصویب این طرح می تواند آینده روابط آمریکا با چین و هنگ کنگ را تحت تاثیر قرار دهد و طبیعتا در شرایطی بسیار حساس که پکن و واشنگتن درگیر مناقشه بزرگ تجاری هستند، اوضاع را بغرنج تر خواهد کرد به ویژه اینکه قرار است دور بعدی مذاکرات دو کشور به زودی در آمریکا برگزار شود.