جانسون: در صورت شکست برکسیت استعفا نمی‌دهم

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت حتی اگر نتواند توافق نامه خروج از اتحادیه اروپا را به انجام برساند، از سمت خود کناره گیری نخواهد کرد.

اخبار بین الملل- نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد تنها دولت محافظه کار او می‌تواند توافق برکسیت، خروج این کشور از اتحادیه اروپا، را در ۳۱ اکتبر اجرایی کند.

بوریس جانسون بار دیگر از توضیح اینکه قصد دور زدن قانون را دارد و چگونه به وعده خود درباره اجرای برکسیت عمل می‌کند، خودداری کرد.

نخست‌وزیر انگلیس به شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت مردم می‌توانند حس کنند که کشور در حال نزدیک شدن به لحظه یک انتخاب مهم است و ما باید پیش برویم و برکسیت را در ۳۱ اکتبر اجرا کنیم. من پیش می‌روم و اینکار را می‌کنم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ناکامی در اجرای برکسیت استعفا خواهد داد ،گفت نه من مسئولیت هدایت حزب و کشورم را در دوره دشوار برعهده گرفتم و به اینکار ادامه خواهم داد. معتقدم که در این باره مسئولم.

بنا به گزارش رویترز، اگرچه قرار نیست انتخاباتی تا سال ۲۰۲۲ در انگلیس برگزار شود، اما در حال حاضر احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام تا پیش از سال میلادی جاری برای خروج از بن بست برکسیت مطرح است. بویژه آنکه حزب حاکم محافظه کار اکثریت پارلمان را از دست داده است. روز چهارشنبه در جریان جلسه بحث درباره برکسیت، بوریس جانسون ۱۳ بار از کلمه «تسلیم» برای توصیف رجوع به اصل ۵۰ برای تمدید مهلت برکسیت استفاده کرد. او همچنین گفت با پذیرش تمدید دوباره مهلت برکسیت به مردمی که ما را به اینجا فرستاده‌اند خیانت نخواهیم کرد. برخی نمایندگان ادبیات نخست‌وزیر را «غیرمسئولانه، عوام‌گرایانه و نامتناسب» خوانده‌اند.

جانسون مصمم است انگلیس را در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با و یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند، اما از طرف دیگر بیشتر اعضای پارلمان نیز به همان اندازه مخالف سناریوی «برکسیت بدون معامله» هستند. از سوی دیگر جانسون پیشنهاد برخی سیاستمداران را برای استعفا از سمت نخست‌وزیری رد کرده است و هنوز مشخص نیست چه سرانجامی در انتظار برکسیت است. حزب کارگر، اصلی‌ترین حزب مخالف، نیز بر سر برکسیت دچار دودستگی شده است.

جالب آنکه اختلافات با صدور رای دادگاه انگلیس نه تنها کم‌تر نشد، بلکه سیاستمداران در واکنش به این رای نیز اختلافات شدیدتری از خود نشان دادند. جانسون در واکنش به این رای در نیویورک گفت به شدت مخالف آن است و از اینکه بسیاری تلاش می‌کنند مانع برکسیت که خواسته مردم بوده، شوند شاکی است.