مصر به زندان بزرگ منتقدان تبدیل شده است

سازمان عفو بین‌الملل یکشنبه‌شب بیانیه‌ای را پس از تظاهرات اخیر مصری‌ها علیه السیسی که در آن صدها نفر بازداشت شده‌اند، منتشر کرد.

اخبار بین الملل- در این بیانیه آمده است که دولت مصر باید به حق آزادی بیان و تجمع معترضان احترام بگذارد و دست از «اقدامات سرکوبگرایانه» خود علیه معترضان بردارد.

به گزارش الجزیره، سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که «دولت مصر هر چه سریعتر به موج بازداشت‌های خشونت‌آمیز خود علیه تظاهرات کنندگان پایان دهد».

مرکز غیردولتی حقوق اجتماعی و اقتصادی مصر اخیرا اعلام کرده است که تعداد افرادی که در تظاهرات علیه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دستگیر شده‌اند حدود دو هزار نفر است.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، بنا بر اعلام این مرکز، تاکنون حداقل ۱۹۰۹ نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند که در بین آن‌ها «۶۸ دختر جوان هم حضور دارند».

اعتراضات پس از آن آغاز شد که فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری که می‌گوید سال‌ها با ارتش مصر همکاری کرده و اکنون در اسپانیا به سر می‌برد، ویدئوهایی از ساخت کاخ‌های بزرگ ریاست‌جمهوری و همینطور فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرد.

بسیاری از رسانه‌های غربی اعتراضات اخیر مصری‌ها را غیر منتظره توصیف کرده و گفته‌اند که در میان سرکوب شدید سال‌های اخیر انتظار حضور مردم در خیابان‌ها را نداشته‌اند.