نگرانی فیسبوک از تلاش "عوامل خارجی" برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا

شرکت آمریکایی فیسبوک این احتمال را مطرح کرده است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده میلادی بار دیگر "عوامل خارجی" برای تأثیرگذاری بر آن از طریق این شبکه اجتماعی تلاش کنند.

اخبار بین‌الملل- مایک شروپفر، رئیس فنی فیسبوک، به "ولت آم زونتاگ" گفت: «عوامل خارجی دوباره تلاش خواهند کرد تا بر انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا تأثیر بگذارند، اما شکل عملکرد آنها با آنچه در سال ۲۰۱۶ انجام دادند متفاوت خواهد بود.»

این مقام فیسبوک افزود که شرکت‌اش برای مقابله با نفرت‌پراکنی و تبلیغاتی که چنین اهدافی را دنبال می‌کنند، از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. او در عین حال افزود که فیسبوک در این راه با حریفی طرف است که ممکن است راه‌های مختلفی را برای اقدامات خود محاسبه کرده باشد.

به گفته شروپفر، در این وضعیت هیچگاه نمی‌توان تمام کپی‌های چنین تبلیغات و نفرت‌پراکنی‌هایی را پیدا کرد.

این مدیر فیسبوک در بخش دیگری از مصاحبه‌اش به نکات دیگری هم اشاره کرده است. به گفته او، این شبکه اجتماعی می‌خواهد تصمیم‌گیری در این مورد که چه مضامینی در اینترنت سانسور خواهند شد را اعلام کند.

به گزارش دویچه وله مایک شروپفر گفت: «پرسش این است که آیا فیسبوک باید درباره مسایل اساسی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تصمیم‌گیری کند؟ پاسخ منفی است.»

از نظر این مدیر فیسبوک، این نقش که چه مضمونی مناسب و چه مضمونی نامناسب است بایستی به جامعه سپرده شود.

به گفته شروپفر، دست‌کم فعلا نقش و اقدام خود افراد که فیسبوک به خاطر آن در ماه‌های گذشته هدف انتقادها قرار گرفته بود، اجتناب‌ناپذیر است.

شبکه‌های اجتماعی همواره برای انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و جعلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا نیز فیسبوک مورد سوءاستفاده احتمالی عوامل روس قرار گرفت.