نشست شورای امنیت ملی ترکیه درباره منطقه امن سوریه

روزنامه الصباح ترکیه نوشت که پس از اتمام مهلت سه‌هفته‌ای تعیین شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور برای آمریکا، شورای امنیت ملی این کشور امروز به ریاست اردوغان نشستی را درباره منطقه امن در شمال سوریه برگزار می‌کند.

اخبار بین‌الملل- طبق این گزارش، نشست امروز شورای امنیت ملی ترکیه نشستی تعیین کننده خواهد بود و درباره امکان انجام عملیات نظامی در منطقه شرق فرات سوریه و یا تداوم تفاهمات با آمریکا تصمیم گیری می‌شود.

الصباح نوشت: طرح آنکارا برای منطقه شرق فرات آماده است و به همین منظور خبرگزاری دوغان "DHA" اخیراً اعلام کرد که به دلیل موضع دوگانه واشنگتن درباره این منطقه، ترکیه به دنبال گزینه‌های جایگزین است و برای اجرای این گزینه آماده می‌شود.

این رسانه ترکیه‌ای گزارش داد: تمامی فعالیت‌های یگان‌های مدافع خلق کرد در شرق فرات سوریه رصد شده و همچنین اهداف راهبردی در این منطقه نیز مشخص شده‌ است و نیروهای زمینی و هوایی منتظر اشاره‌ای برای حمله به این اهداف هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: علی‌ رغم تشکیل اتاق عملیات مشترک میان آنکارا و واشنگتن و گشت‌زنی‌های دوجانبه، اما آمریکا همزمان با این اقدام به حمایت از یگان‌های مدافع خلق کرد ادامه می‌دهد.

در همین راستا، چند منبع مطلع گفتند که یگان اطلاعات ترکیه تمامی داده‌ها درباره کردها در منطقه شرق فرات را گردآوری کرده و ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه منتظر دستورات لازم برای آغاز یک عملیات گسترده در این منطقه هستند.

در همین راستا، انور اویمان، سفیر بازنشسته ترکیه در مصاحبه با روزنامه "ینی چاق" به آنکارا نسبت به انجام عملیات نظامی در شرق فرات هشدار داد و گفت که شکاف موجود میان آنکارا و واشنگتن درباره منطقه امن همچنان "بزرگ" است.

وی افزود: در حال حاضر مساعدت خواستن از نظام سوریه برای تسلط دوباره بر منطقه مذکور به یک نیاز فوری تبدیل شده است نه اینکه یک عملیات نظامی انجام شود. این چارچوب همچنین در مورد شرق فرات نیز صدق می‌کند، چراکه مقابله با "تروریسم" با کنار زدن نظام سوریه برای ترکیه آسان نخواهد بود.

این مقام سابق ترکیه‌ای تصریح کرد: ترکیه نمی‌تواند معضل یگان‌های مدافع خلق کرد در شرق فرات را حل و فصل کند و به همین منظور آنکارا باید با نظام سوریه گفت‌وگو کند که این نیروها را مانند ترکیه "تروریسم" می‌داند. مفهوم منطقه امن میان ترکیه و آمریکا متفاوت است، آنکارا خواستار یک منطقه امن با عمق زیاد و بدون هیچگونه حضور کردها است و در مقابل واشنگتن درصدد است تا آن منطقه را به گشت‌زنی مشترک با آنکارا محدود کند.

وی ادامه داد: ترکیه درصدد است تا مانند شمال عراق پایگاه‌های نظامی در شرق فرات ایجاد کند، اما حقیقت این است که آنکارا هنوز موفق به تسلط بر منطقه "قندیل" در شمال عراق نشده است. همانگونه که دولت بارزانی نمی‌تواند به منطقه قندیل برود ترکیه نیز قادر به انجام آن نخواهد بود و همین مسأله به دلیل حضور آمریکا در منطقه شرق فرات سوریه نیز رخ می‌دهد.