جانسون امروز از طرح خود برای توافق بریگزیت جدید رونمایی می‌کند

دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، بوریس جانسون قصد دارد جزئیات یک "سازش عادلانه و معقول" را در سخنرانی خود در اختتامیه این کنفرانس در شهر منچستر ارائه کرده و در همین روز نیز برنامه‌هایش را به بروکسل ارائه دهد.

اخبار بین‌الملل- بر اساس تاکید این دفتر، این "آخرین پیشنهاد" دولت انگلیس برای توافق بریگزیت خواهد بود و اگر اتحادیه اروپا در قبال آن "تعامل نکند" جانسون تهدیدش را برای خروج بدون توافق کشورش از این اتحادیه در تاریخ 31 اکتبر عملی خواهد کرد.

بر طبق بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون "تحت هیچ شرایطی" درخواستی برای به تاخیر انداختن بریگزیت در نشست 17 و 18 اکتبر در شهر بروکسل مطرح نخواهد کرد.

بر اساس این بیانیه جانسون قصد دارد در سخنرانی امروز خود بگوید: بیایید بریگزیت را عملی کنیم. ما می‌توانیم و باید این کار را انجام دهیم و حتما آن را انجام خواهیم داد.

بوریس جانسون وعده داده تا مفاد توافق بریگزیتی که ترزا می، نخست وزیر قبلی انگلیس با بروکسل حاصل کرده بود را مجددا مورد مذاکره قرار دهد. این توافق البته تا کنون سه بار از سوی قانونگذاران پارلمان انگلیس رد شده است.

ترزا می در توافق قبلی که با اتحادیه اروپا حاصل کرده بود در خصوص یکی از اصلی ترین موارد اختلاف میان انگلیس و اتحادیه اروپا یعنی موضوع عدم ایجاد ایست بازرسی های گمرکی در مرز میان ایرلند شمالی به عنوان بخشی از بریتانیا و جمهوری ایرلند به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا با حفظ بریتانیا در اتحادیه گمرکی متعلق به اتحادیه اروپا موافقت کرده بود اما روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت، بوریس جانسون به جایش می‌خواهد ایرلند شمالی را تا سال 2025 در بازار واحد اتحادیه اروپا حفظ کند اما در عین حال آن را زیر مجموعه اتحاد گمرکی با مابقی بریتانیا قرار دهد.

اتحادیه اروپا به احتمال زیاد با این برنامه‌ مخالفت خواهد کرد و بوریس جانسون در اظهاراتی در روز سه شنبه در یک کنفرانس تاکید کرد که به دست آوردن یک توافق با این اتحادیه سخت خواهد بود.