آرامش بر بغداد حکمفرماست

منابع خبری عراق امروز جمعه از وضعیت آرام در شهر بغداد پایتخت این کشور خبر دادند.

اخبار بین الملل- شبکه خبری السومریه گزارش داد که امروز، مناطق مختلف بغداد به ویژه میدان «التحریر» –مرکز این شهر- آرام است.

خبرنگار السومریه هم گفت که مناطق مرکزی بغداد از صبح امروز، آرام بوده و خالی از تظاهرات کنندگان است.

وی تصریح کرد که با وجود عدم حضور تظاهرات کنندگان، نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بغداد حضور دارند.

تلویزیون عراق نیز با انتشار تصاویری از میدان‌های التحریر و «الخلانی» اعلام کرد که تظاهرات کنندگان در این میدان‌ها حضور ندارند.

پایگاه خبری «المسله» عراق هم گزارش داد که خیابان‌های بغداد آرام است و تظاهرات‌کنندگان در آن حضور ندارند.

با وجود تأکید رسانه‌های عراقی بر آرام شدن وضعیت، اما رسانه‌های غربی-عربی ضد محور مقاومت سعی دارند وضعیت عراق را متشنج نشان دهند.

شبکه خبری «العربیه» سعودی مدعی شد که نیروهای امنیتی عراق «امروز جمعه به سمت دهها تظاهرات کننده در مرکز بغداد تیراندازی کردند».

این شبکه سعودی همچنین ادعا کرد که شامگاه گذشته نیز در مناطق مختلف بغداد تظاهرات برگزار شده که به درگیری با نیروهای امنیتی ختم شده است.

این شبکه در یک خبر دیگر، به نقل از آنچه آنان را منابع پزشکی و منابع پلیس می‌خواند، مدعی شد که تعداد کشته‌شدگان این تظاهرات‌ها به 44 نفر رسیده است. این در حالی است که هیچ منبع رسمی عراقی این تعداد را تأیید نکرده است.

منابع امنیتی و اطلاعاتی عراق، تظاهرات‌کنندگان در برخی از شهرهای جنوبی این کشور را به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ دسته نخست کسانی هستند که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات برگزار می‌کنند و عمده اعتراضات آنان، وضعیت نامناسب معیشتی است. اما دسته دوم، کسانی هستند که خرابکارند و تظاهرات را به سمت خشونت می‌کشانند.

برخی از منابع بلندپایه عراقی هم اعلام کردند که بخش عمده این تظاهرات که از روز سه‌شنبه نهم مهر ماه آغاز شد، طرحی از سوی آمریکا موسوم به «تابستان داغ عراق» است؛ به گونه‌ای که واشنگتن با استفاده از ایادی خود در عراق، تظاهرات مسالمت‌آمیز را به سمت هرج و مرج و شورش سوق می‌دهد تا بتواند بر عراق مسلط شود.