فراهم سازی مقدمات نشست سران «گروه نرماندی»

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست سران گروه نرماندی درباره اوکراین در سطح مشاورین روسای جمهوری چهار کشور در حال انجام است، ولی هنوز زود است درباره تاریخ دقیق این نشست صحبت شود.

اخبار بین‌الملل- لازم به یادآوری است که کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در گروه چهار جانبه «نرماندی» به منظور کمک به حل و فصل اوضاع در منطقه دونباس اوکراین، مشارکت دارند. پیش از این "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد برگزاری نشست سران گروه نرماندی در پاریس را مطرح کرده که مقامات مسکو مخالفتی با این مسئله نداشته و از آن استقبال کردند.

پسکوف در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، در پاسخ به سئوالی در این باره توضیح داد: «در حال حاضر مقدمات برگزاری این نشست سران در سطح مشاورین سیاسی روسای جمهوری و وزارت امور خارجه کشورهای عضو این گروه در حال انجام است. البته تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده و در حال بررسی قرار دارد، چرا که صحبت بر سر تطابق برنامه کاری روسای جمهوری چهار کشور است که مسلماً بسیار فشرده بوده و نیاز به زمان دارند.»

سخنگوی کرملین همچنین در واکنش به اظهارات "وادیم پریستایکو" وزیر امور خارجه اوکراین که پیش از این اعلام کرده بود دور دیگری از تبادل گسترده زندانیان روسی و اوکراینی قرار است هفته آینده انجام شود، گفت: «کار به روی تحقق تبادل افراد بازداشت شده در روسیه و اوکراین ادامه دارد. مسلماً مقامات مسکو بسیار خوشحال خواهند شد اگر این تبادل به صورت "همه در برابر همه" تحقق یابد و این مسئله هدف اصلی ماست. البته این اقدام بستگی به آمادگی هر دو طرف روسی و اوکراینی دارد. کارهای مشخصی در این زمینه در حال انجام است و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.»

پسکوف همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا کرملین تشدید حملات رسانهای و اطلاعاتی از سوی آمریکا در سایر مناطق جهان از جمله روسیه را مورد توجه قرار داد، گفت: «در کرملین افزایش حملات اطلاعاتی به روسیه به ثبت نرسیده، ولی واقعیت این است که این حملات کاهش نیز پیدا نکرده و دائماً وجود دارد.»