تونس وارد سکوت انتخاباتی شد

تونس در آستانه انتخابات پارلمانی، که فردا- یکشنبه- برگزار می‌شود و در حالی‌که رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی این کشور در خارج برای دومین روز متوالی ادامه دارد، وارد سکوت انتخاباتی شده است.

اخبار بین‌الملل- کمیسیون عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد، روند رای‌گیری برای انتخابات قانونگذاری به طور عادی و بدون ثبت هیچ‌گونه مشکلی پیش می‌رود.

از سوی دیگر، «محمد ناصر» رئیس‌جمهور موقت تونس طی سخنرانی خطاب به مردم این کشور، خواستار ایجاد راه‌حلی شرافتمندانه برای روند انتخاباتی شده که آن را به دلیل تداوم بازداشت «نبیل القروی» نامزد انتخابات، «تهدید کننده» خوانده است.

الناصر هشدار داد در صورتی‌که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بدون همسان بودن فرصت‌ها و امکانات دو نامزد برگزار شود، این امر پیامدهای جدی بر اعتبار انتخابات و روند انتقال دموکراتیک و وجهه تونس خواهد گذاشت.

در همین راستا، وکلای مدافع نبیل القروی شکوائیه‌ای علیه کسانی‌که او را به امضای قراردادی با یک شرکت تبلیعاتی کانادایی با مدیریت یک افسر سابق سازمان جاسوسی اسرائیل( موساد) متهم کرده‌اند، ارائه کرده‌اند.

در مقابل، «یوسف الشاهد» نخست‌وزیر تونس اعلام کرد دستیابی القروی به حمایت افسر سابق موساد و همچنین برخورداری‌اش از کمک‌های خارجی، طبق اسناد فاش شده، امری بسیار خطرناک علیه حاکمیت ملی تونس است و دولت در برابر این اقدام دست‌بسته نمی‌نشیند.

مسئولان تونس اواخر آگوست گذشته نبیل القروی را به اتهام فساد مالی و پولشویی بازداشت کرده و از آن زمان تا کنون وی در زندان بسر می‌برد.

 برخی منابع به تلویزیون المیادین اعلام کردند، دادگاه تونس به القروی اجازه می‌دهد که مصاحبه تلویزیونی خود را از داخل زندان اجرا کند.

در نخستین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری تونس «قیس سعید علی»(نامزد مستقل) با 18.4 و نبیل القروی (حزب قلب تونس) با 15.6 درصد آراء توانستند به مرحله دوم راه بیابند.

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس روز 13 اکتبر (21مهر) را زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است.