پیشتازی حزب «النهضه» در نتایج غیر رسمی انتخابات پارلمانی تونس

انتخابات پارلمانی تونس که سومین انتخابات پارلمانی تونس این کشور پس از سرنگونی حکومت بن علی در انقلاب سال 2011 به شمار می‌رود، شامگاه یکشنبه به پایان رسید و بلافاصله شمارش آراء آغاز شد.

اخبار بین الملل- به گزارش الجزیره، طبق نتایج غیر رسمی، حزب اسلامی «النهضه» به ریاست راشد الغنوشی پیشتاز است و حزب «قلب تونس» در جایگاه دوم قرار دارد.

کمیته عالی انتخابات تونس هم اعلام کرد که درصد رای‌گیری ومیزان مشارکت در این انتخابات در داخل کشور 41.3 درصد و در خارج از کشور 16.4 است.

در این انتخابات، ۶۹۵ فهرست حزبی، ۱۹۰ فهرست ائتلافی و ۷۰۷ فهرست مستقل در آن به رقابت با یکدیگر پرداختند و رأی‌دهندگان ۲۱۷ نماینده خود را از میان هزاران نامزد انتخاب می‌کنند.

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس تعداد واجدین شرایط رأی‌دهی هفت میلیون و ۸۱ هزار و ۳۰۷ نفر اعلام کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری تونس، برگزاری انتخابات پارلمانی از پنجشنبه شب در خارج از تونس آغاز شده و میانگین شرکت‌کنندگان در این انتخابات در دومین روز ۰۳/۷ درصد بوده است.

پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات، رئیس‌جمهور موقت تونس ظرف مدت یک هفته حزب پیروز را که بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کرده باشد، برای تشکیل کابینه در مدت حداکثر دو ماه مأمور خواهد کرد و پس از آن کابینه بایستی رأی اعتماد پارلمان (۱۰۹رأی) را کسب کند.

برگزاری این انتخابات در حالی است که سه هفته پیش نیز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد که طی آن، دو نفر از نامزدها به نام‌های «قیس سعید» و «نبیل القروی» از حزب قلب تونس به دور دوم راه یافتند.