مرگ تدریجی آمریکا

کمال الهلباوی" اندیشمند جهان اسلام در این مطلب که امروز (چهارشنبه ) در روزنامه رای الیوم منتشر شد ، نوشت : آمریکا کشوری قوی و دمکراتیک است و موسسات عظیم و مهم جهانی در آن  مستقر بوده و در راس همه کشورهای جهان قرار دارد و با راهها و روش های مختلف در طول یک قرن تلاش کرده تا رهبری را در دست داشته باشد .

اخبار بین‌الملل- این کشور در زمینه های آموزشی، سیاسی و اقتصاد و امنیتی از جمله با موسساتی همانند کنگره ، سنا، پنتاگون، سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) ، شرکت های چند ملیتی و مراکز پژوهشی و شورای امنیت ملی برهمه کشورها برتری دارد و بسیاری کشورها تلاش دارند تا از آن دنباله روی کنند و برخی از این کشورها در برابر هیمنه آن تسلیم هستند و از نزاع با آن دوری می کنند و کمتر در برابر هیمنه آمریکایی و غربی مقاومت می کنند و برخی از کشورها نیز هزینه کلانی برای داشتن حمایت آمریکا پرداخت می کنند.

این تحلیلگر افزود که اما شورای امنیت ملی آمریکا که سیاست ها و گزینه ها را در برابر رئیس جمهوری آمریکا قرار می دهد  در دوره ترامپ به دلیل تغییرات سریع و متعدد روسای  آن که به چهار بار رسیده شاهد تحولاتی بوده است.

 الهلباوی معتقد است که رویکردها ، شرایط ، پارادوکس ها و نشانه ها واقعی و مبرهن حاکی از احتضار آمریکا،  وخامت حال آن و سقوط آن از رهبری جهانی است و گواهی بر این آیه قرآن کریم است که (وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ) این روزگار را با (اختلاف احوال) میان خلایق می‌گردانیم ( آل عمران - آیه۱۴۰ ) است.

این نویسنده مصری در این مطلب به چالش های مهمی که آمریکا را تهدید و در حال تضعیف آن است چنین بیان می کند:

نخست: رقابت روسیه و آمریکا. در حال حاضر نقش روسیه در دوره ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری آن بخصوص در جهان اسلام و با حضور ایران و ترکیه و محور مقاومت قوت گرفته و بحران های منطقه و ورود مسکو به جنگ سوریه و مسأله فلسطین و بحران های دیگر در این زمینه تأثیر گذاشته است.

دوم: جنگ تجاری میان چین و آمریکا. این چالشی بزرگ است که آسیاب آن بسیار کند و به آرامی حرکت می کند اما آمریکا را نگران ساخته است.

سوم: نزاع با کره شمالی و زرادخانه هسته ای آن و برغم دیدارهایی که ترامپ با رهبر کره شمالی انجام داده اما تنش ها میان دو کشور حل نشده است.

چهارم:روابط پرتنش با تهران پس از خروج احمقانه ترامپ از توافق هسته ای چند جانبه و اعمال تحریم ها بر ایران بخصوص بخش نفتی و اشخاص و موسسات ایرانی و ممانعت از حضور برخی مسئولان ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

پنجم: حضور نظامی آمریکا در افغانستان که واشنگتن سعی دارد طبق وعده انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ از این کشور خارج شود. واشنگتن گمان می کرد که حضور در افغانستان برای آن تفریحی خواهد بود . اما پس از تحمیل حامد کرزی بر افغان ها طالبان زندگی آنها را در افغانستان به جهنم تبدیل کرد همانند تجربه ویتنام. گاهی سحر به ساحر بازمی گردد. ترامپ مجبور شد تا مذاکرات و گفت و گو با طالبان را به تعلیق در آورد برغم تمایل شدیدی که به خروج از این باتلاق دارد.

وی ادامه داد ؛ به طور طبیعی همه آنچه انسان می خواهد محقق نمی شود و لو اینکه آمریکا و ترامپ باشید. طالبان بر نیمی از افغانستان یا بیشتر تسلط یافته و آمریکا این را می داند و دولت اشرف غنی که پس از کرزی روی کار آمد نتوانست ثبات را در افغانستان حتی در کابل برقرار کند و آمریکا در مواجهه با طالبان در خاک افغانستان شکست خورد . ۲۰ هزار نظامی و افسر از نیروهای ناتو از جمله ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند ترامپ قصد خارج کردن آن از افغانستان و بازگرداندن آنها به خانه را دارد اما طالبان می خواهد که آمریکا همه سربازان خود را از خاک این کشور خارج کند و هیچ نیروی خارجی در خاک افغانستان نباشد حتی دولت افغانستان که توسط آنها روی کار آمده کنار برود.

کتاب ها وفیلم های متعدد از سقوط غرب و مرگ آمریکا حکایت می کنند مانند فیلم "مرگ ملت" سال ۲۰۱۸ دایچ دی سوزا، "روز آخر مرگ آمریکا" از گری یونگ، "مرگ سیاسی غرب" پاتریک بوکانان که  این مرگ را در دو بعد مرگ بیولوژیک و مرگ اخلاقی و اجتماعی بررسی می کنند.

مهم ترین دلایلی که این منابع برای سقوط و انحطاط آمریکا خلاصه می کنند؛ گسترش جرم و جنایت، خشونت و نژادپرستی، شیوع مصرف مخدرها و مسکرات و پیری جوامع غربی  و جلوگیری از فرزندآوری و امتداد نسل ها و افزایش پدیده پدر یا مادرهای تنها و گسترش سقط جنین و روابط خارج از ازدواج و روابط نامشروع را ذکر می کنند.

الهلباوی اشاره می کند که در سپتامبر ۲۰۱۸ دانشگاه هارواردپژوهشی را منتشر کرد که نشان می داد که اهمال  و عدم توجه به ارزش های دینی و عدم حضور در درس های دینی و لو برای یکبار در هفته باعث افزایش جرایم و خشونت و انحراف اخلاقی می شود. در این پژوهش ارتباط محکمی میان آموزه های دینی و بهداشت جسم و عقل و سعادت و دور ماندن از مواد مخدر و افسردگی عنوان شده است. همچنین بحث های مشابهی در این زمینه در میان دانشگاه های مشهور جهان از جمله میشیگان آمریکا و دانشگاه های انگلیسی انجام شده است.

این تحلیلگر همچنین افزود که مسایل بیرونی دیگری را نیز درباره مرگ تدریجی آمریکا مانند انفجار جمعیتی در کشورهای دیگر به جز کشورهای اروپایی و آمریکا در کشورهای آسیاسی بطور مثال و نیز بحث گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ، زلزله،آتش فشان را نیز می توان عنوان کرد و این مسایل توجه فلاسفه و اندیشمندانی همچون پاتریک بوکانان را جلب کرده است.