چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله به سوریه

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ترکیه در عملیات نظامی خود در شمال سوریه هنوز از خطوط قرمز ما عبور نکرده است.

اخبار بین الملل- بر این اساس، این مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، افزود: ما درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه به شدت نگران هستیم و از دید ما این عملیات بسیار نامناسب است.

وی افزود: نیرو‌های کُرد متحد با ما هنوز زندان‌های تروریست‌های داعش را کنترل می‌کنند و ترامپ می‌کوشد در شمال سوریه آتش بس برقرار شود. از دید ما عملیات ترکیه در سوریه موقت است و اگر آنکارا رفتار غیرمسئولانه در این کشور از خود نشان دهد، هزینه سنگینی بابت آن پرداخت خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در مطلبی اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دو دیپلمات این کشور را مامور میانجیگری میان ترکیه و کُرد‌های سوریه کرده است.

ترکیه روز چهارشنبه، عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد .

این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد. اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. شبه‌نظامیان کُرد که جزء ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با آمریکا را متوقف کردند.