تظاهرات در مالی و غارت مهمات هیأت سازمان ملل

روز شنبه(دیروز) حدود هزار نفر در اطراف اردوگاه نیروهای سازمان ملل و فرودگاه شهر سیواری واقع در مرکز مالی تظاهرات کردند که در نهایت به غارت جعبه‌های مهمات نیروهای سازمان ملل منتهی شد.

اخبار بین‌الملل- شاهدان عینی گفتند که این تظاهرات در اعتراض به حضور نیروهای خارجی در مالی برگزار شد و معترضان لاستیک‌های خودروها را آتش زده و وسایل مختلف اعم از کابل برق، دستگاه تهویه و غیره را به سرقت بردند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، هیأت سازمان ملل در مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تظاهرات از چند روز پیش بنا به دعوت «مجمع فاسوکو» در حال برگزاری است و قرار بود مسالمت‌آمیز باشد اما روز شنبه به خشونت کشیده شد و ده‌ها جعبه مهمات هیأت سازمان ملل که در بیرون از اردوگاه نگهداری می‌شد، به سرقت رفت.

در این بیانیه آمده است که معترضان همچنین مقادیری تجهیزات لجستیکی و مواد دیگری را به سرقت بردند.

هیأت سازمان ملل که اخیرا با هدف مقابله با حملات گروه‌های مسلح در مرکز مالی مستقر شده است، خواستار آرامش و خویشتنداری شد و تأکید کرد که با چالش‌های مهمی در این کشور مواجه است.

هیأت سازمان ملل در مالی (مینوسما) از زمان استقرار در این کشور در سال ۲۰۱۳ تا کنون حدود ۱۸۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده‌ است.

با این حال هیأت مذکور تأکید کرد که همچنان به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی مالی برای بهبود امنیت این کشور و حمایت از مردم آن ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر حدود ۱۰۰ نفر روز شنبه در باماکو تظاهرات کرده و خواستار مداخله روسیه برای کمک به ارتش مالی جهت سیطره بر کل اراضی این کشور شدند.

تظاهرات‌کنندگان تأکید کردند که فرانسه و سازمان ملل نهایت تلاش خود را بکار بسته‌اند اما اکنون خواهان مداخله روسیه در مالی هستند.

۳۰ سپتامبر و یک اکتبر گذشته در حمله افراد مسلح در پالکیسی و موندورو، چهل نظامی مالی کشته شدند.