خشونت و درگیری در اردوگاه پناهندگان ساموس یونان

در اردوگاه پر ازدحام جزیره ساموس یونان وقوع آتش سوزی و درگیری و خشونت گزارش شده است. حدود 6 هزار پناهنده در این جزیره اقامت دارند. پلیس از وقوع ناآرامی ها و آشوب هایی خبر داده است.

اخبار بین‌الملل- به این ترتیب چند هفته بعد از وقوع آتش سوزی با درگیری های خشونت بار در اردوگاه پناهندگان موریا در جزیره لسبوس یونان حالا مشابه این اتفاق در جزیره ساموس افتاده است.

رسانه ها از وقوع چندین آتش سوزی در مرکز ثبت نام این جزیره برای پناهندگان خبر داده اند  که پناهجویان متعاقب آن وحشت زده متواری شدند.

پلیس و نیروهای امنیتی برای آرام کرد اوضاع از گاز اشک آور استفاده کردند. تعداد زیادی هم دستگیر شدند. چندین ساعت وضعیت بسیار پر تنش بود اما پلیس بالاخره توانست اوضاع را آرام کند.

 چندی پیش نیز در یک آتش سوزی در اردوگاه پر ازدحام موریا در جزیره لسبوس یونان حداقل دو نفر جان خود را از دست دادند. این تراژدی منجر به اعتراضات خشونت بار ساکنان این اردوگاه شد.

در حال حاضر در جزایر یونان حدود 30 هزار پناهنده تحت شرایط بسیار فاجعه باری زندگی کنند و اخیرا هم هجوم پناهندگان غیر قانونی از ترکیه به این جزایر افزایش پیدا کرده است.

با وجود توافق پناهندگان مهاجران بین اتحادیه اروپا و ترکیه همچنان هر هفته صدها نفر از ترکیه به جزایر اژه یونان می روند. بر اساس توافق انجام شده بین ترکیه و اتحادیه اروپا پناهندگانی که درخواست پناهندگی آن ها رد می شود باید به ترکیه باز گردانده شوند. اما درخواست های پناهندگی در جزایر یونان به دلیل کمبود پرسنل به کندی پیش می رود.

یونان بر اساس توافق دوبلین اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر هجوم پناهندگان قرار گرفته است.

معاهده دوبلین پیش بینی می کند که پناهندگان باید در کشوری درخواست پناهندگی کنند که اولین بار به آن وارد شده اند.