تلاش دولت تونس برای نابودی رهبران القاعده

کشور آفریقایی تونس از زمان انقلاب این کشور در سال 2011 همواره در معرض حملات گروه‌های تندرو قرار داشته و در این مدت علاوه بر غیرنظامیان و گردشگران خارجی، ده‌ها تن از سربازان و افراد پلیس این کشور نیز در این حملات جان خود را از دست داده اند.

اخبار بین‌الملل- بطور نمونه در  مارس ۲۰۱۵ (فروردین 1394) انفجاری در موزه "بوردو" این کشور رخ داد که منجر به کشته شدن ۲۴ گردشگر خارجی شد. گروهی موسوم به "تیپ عقبة بن نافع" وابسته به گروه تروریستی القاعده مغرب اسلامی که پیشتر بیعت خود را با گروه تروریستی داعش نیز اعلام کرده بود، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود.

ژوئن (خرداد) همان سال نیز حمله به یک مکان گردشگری در بندر القنطاوی در شمال شهر سوسه منجر به کشته شدن ۳۹ گردشگر خارجی دیگر شده بود. البته مسئولیت حمله دوم را نه القاعده بلکه رسانه های وابسته به گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته بودند.

برخی تحلیلگران بر حسب شواهد موجود معتقدند که تونس طی سال های اخیر حتی به جولانگاهی برای رقابت این دو گروه تروریستی (القاعده و داعش) تبدیل شده است تا آنها بهتر بتوانند بر شمال قاره آفریقا تسلط پیدا کنند.

"هارون زیلین" پژوهشگر مرکز مطالعات واشنگتن سال گذشته در تحقیقی نوشت که دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد داعش درصدد است در آینده نزدیک، ولایت یا امارت جدیدی با عنوان "ولایت آفریقا" (از نام‌های قرون وسطایی منطقه تونس)، در این کشور تاسیس کند.

وی این موضوع را چالشی برای شاخه تونسی القاعده دانست و گفت: گسترش رقابت میان داعش و القاعده در تونس ممکن است به تشدید خشونت در این کشور منجر شود.

در هر حال بروز اقدامات تروریستی متعدد و از جمله چند مورد اخیر آن در تونس موجب شد تا دولت این کشور مدتی است عزم خود را جزم کرده و با در نظر گرفتن شکننده بودن شرایط اجتماعی و سیاسی در این کشور هوشیاری خود را حفظ کرده و اقدامات جدی را برای نابودی این دسته از تروریست ها که عمدتا از سوی کشورهای غربی و دولت های مرتجع عربی هدایت می شوند، در پیش گیرد.