اتیوپی مصر را تهدید به جنگ کرد

 «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی امروز سه‌شنبه در جلسه پارلمان این کشور گفت که در صورت ورود اجباری به جنگ بر سر سد النهضه، میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهند کرد.

اخبار بین الملل- وی گفت: «جنگ هرگز به نفع هیچ یک از طرف‌ها نه مصر، نه سودان و نه اتیوپی نخواهد بود؛ اما اگر مجبور شدیم وارد جنگ شویم در آن صورت میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهیم کرد».

طبق گزارش شبکه الجزیره، نخست‌وزیر اتیوپی با این حال تأکید کرد که «سد النهضه به شیوه‌ای تکمیل خواهد شد که هیچ یک از کشورهای حاشیه رود نیل متضرر نشوند و ما نیز نمی‌خواهیم مصری‌ها از این سد متضرر شوند».

ابی احمد افزود که گفت‌وگوها به تنهایی برای حل اختلافات کنونی و عبور از بن‌بست پیش‌آمده در مذاکرات، کافی است. وی تأکید کرد که هیچ قدرتی قادر نیست جلوی اتیوپی برای ساخت سد النهضه را بگیرد.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

وزارت آب، آبیاری و انرژی اتیوپی پیش از این اعلام کرده بود که «پیشنهادات مصر درباره این سد عبور از خط قرمز است» .

پیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد.