آغاز گشت زنی های واحد پلیس نظامی روسیه در مرز سوریه با ترکیه

ایوان ولگین، فرمانده واحد پلیس نظامی روسیه مستقر در سوریه با اشاره به توافق روسیه و ترکیه برای گشت‌های پیوسته، از آغاز گشت زنی‌های این واحد در نزدیکی قامشلی – بزرگترین شهر مرزی در شمال شرقی سوریه با ترکیه خبر داد.

اخبار بین‌الملل- ولگین گفت: نیرو‌های ما برای نخستین بار گشت زنی در مرز سوریه با ترکیه و خیابان‌های قامشلی را آغاز کرده اند و قرار است پس از آن به غرب شهر رفته و به بررسی سکونتگاه‌های منطقه عامودا و گذرگاه مرزی ترکیه بپردازند. گشت زنی تا پاسگاه مرزی ترکیه در شمال قامشلی ادامه دارد. مرزبانان سوریه پس از گذشت هفت سال به این منطقه بازگشتند.

وی افزود: مسیر رفت و برگشت ۲۱۰ کیلومتر بود و چهار ساعت طول کشید. واحد‌ها با فاصله دو تا هفت کیلومتری از مرز که برای نیرو‌ها قابل مشاهده بود، حرکت می‌کردند.

به گفته ولگین یک روز قبل از گشت زنی، با استفاده از یک سیستم نظارت، مسیری بالغ بر ۳۰ کیلومتر شناسایی شد. این افسر گفت پلیس نظامی قصد دارد گشت‌های خود را به دو برابر مسیر گشت زنی در نزدیکی قامیشلو گسترش دهد.

در ۹ اکتبر، ترکیه عملیات نظامی خود با نام چشمه صلح را در مناطق شمالی سوریه آغاز کرد و هدفش را از میان برداشتن شبه‌نظامیان کُرد سوریه که آنکارا از آن‌ها به عنوان تروریست یاد می‌کند و همچنین کمک به بازگشت امن پناهجویان سوری و حفظ تمامیت ارضی سوریه اعلام کرد.

سه شنبه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در شهر سوچی روسیه دیداری داشتند و پس از آن دیدار و توافقاتی که در آن صورت گرفت آتش‌بس اعلام شد. بر اساس این توافقات کر‌دهای «ی‌پ‌گ» باید در مدت ۱۵۰ ساعت از مرز‌های ترکیه به ۳۰ کیلومتری آن بروند و نیرو‌های امنیتی ترکیه و روسیه مسئولیت انجام گشت‌های مشترک در آن منطقه را به عهده می‌گیرند.