بازدید هیئت دولت سوریه از سد فرات در «الرقه» پس از 6 سال

یک هیئت به نمایندگی از دولت سوریه روز جمعه برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون از تأسیسات سد فرات در استان الرقه سوریه دیدن کرد.

اخبار بین‌الملل سد فرات از سال 2003  از کنترل دولت سوریه خارج شده و به تصرف گروه‌های تروریستی و سپس شبه نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا درآمده بود.

بنا به اعلام دفتر نخست وزیری سوریه، هیئت مذکور شامل «حسین عرنوس» و «حسین مخلوف» وزیران آب و اداره محلی دولت سوریه بود که در جریان وضعیت سد فرات در شهر الطبقه قرار گرفتند.

دفتر نخست وزیری سوریه اعلام کرد که تاسیسات تولید برق سد فرات متشکل از هشت توربین آبی بود که توان کنترل هشت ژنراتور برق را داشت، اما فقط چهار توربین آبی آن کار می‌کند و بقیه تخریب شده است.

 موسسه عمومی سد فرات هم اعلام کرد که دو وزیر دولت سوریه در جریان خسارات وارده به تاسیسات سد قرار گرفتند و هر دو تاکید کردند که دولت، بودجه لازم برای حفاظت از تاسیسات سد را در اوایل سال آینده اختصاص خواهد داد.

سد فرات یکی از مهم‌ترین تاسیسات اقتصادی در سوریه است  که بخش عمده‌ای از برق این کشور را تأمین می‌کند. سد فرات  در شهر الطبقه در فاصله 40 کیلومتری غرب شهر الرقه واقع است و بزرگ‌ترین سد سوریه به شمار می‌رود و بزرگ ترین انبار ذخیره آب که دریاچه‌ای به طول 80 کیلومتر و عرض 8 کیلومتر(دریاچه الاسد) در پشت آن قرار دارد.

سد فرات در سال 2013 به کنترل گروه‌های تروریستی در سوریه درآمد و پس از آن در سال 2014  به دست گروهک تروریستی داعش افتاد.

بخش‌هایی از تاسیسات سد فرات توسط داعش یا در حملات هوایی ادعایی ائتلاف آمریکایی علیه عناصر داعش نابود شد و بالاخره در سال 2017 این سد به کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت حمایت آمریکا بودند، درآمد.

ساخت سد فرات در سال۱۹۶۸ با کمک اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد و در سال ۱۹۷۳ رسما افتتاح شد. «دریاچه الاسد» که توسط سد شکل گرفته بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور سوریه است و حدود 14 میلیارد متر مکعب آب را در خود جای داده است.