صدور حکم بازداشت و ممنوع السفری برای رهبران کودتای ۱۹۸۹ سودان

جنبش اعتراضی سودان اعلام کرد که دادستانی کل این کشور حکم‌هایی را برای بازداشت و ممنوعیت سفر علیه ترتیب‌دهندگان و عاملان کودتای ۱۹۸۹ و در راس آنها عمر البشیر، رئیس جمهور سابق این کشور که در پی اعتراضات مردمی از آوریل در بازداشت به سر می‌برد، صادر کرد.

اخبار بین‌الملل- محمد حسن عربی، هماهنگ‌کننده کمیته قانونی در فراکسیون‌های آزادی و تغییر سودان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: دادرسی کیفری تحت نظارت دادستان، به اقدامات خود در صدور ابلاغیه‌ علیه ترتیب‌دهندگان و عاملان کودتای ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ ادامه می‌دهد.

این مسئول حقوقی فراکسیون‌های آزادی و تغییر در ادامه اظهار کرد: حکم‌های بازداشتی برای تمامی نظامیان در قید حیاتی که عضو شورای رهبری کودتا بودند صادر شده و از غیرنظامیان نیز دستور بازداشت علی الحاج محمد و ابراهیم السنوسی که تا این لحظه در بازداشت بوده‌اند، صادر شد.

علی الحاج محمد، دبیرکل حزب اسلام‌گرای کنگره ملی است، او در سال ۱۹۹۹ از حزب عمر البشیر جدا شده بود اما همچنان با بشیر همپیمان بود، السنوسی نیز تا لحظه برکناری بشیر معاون او بود.

بر اساس بیانیه یاد شده، یک منبع در دفتر دادستانی کل سودان به خبرگزاری فرانسه صدور چنین حکم‌هایی را تایید کرد.

به گفته او، دادستانی کیفری با صدور حکمی تمامی متهمانی که نام آنها در ابلاغیه آورده شده به استثنای الحاج و السنوسی را که در زندان کوبر در خارطوم به سر می‌برند، ممنوع السفر کرد. این متهمان علاوه بر عمر البشیر شامل علی عثمان طه، نافع  علی نافع، عوض احمد الجاز و یوسف عبدالفتاح، ملقب به "رمبو" است که روز دوشنبه بازداشت شده و به زندان کوبر منتقل شد.

در قانون سودان مجازات اتهام "تضعیف قانون اساسی" که علیه عمر البشیر و حامیانش وجود دارد، اعدام یا حبس ابد است.

عمر البشیر که یکی از افسران ارتش بود، با کودتای نظامی علیه الصادق المهدی، نخست وزیر منتخب وقت سودان قدرت را در این کشور به دست گرفته بود.

سه دهه حاکمیت عمر البشیر در سودان با اعتراضات مردمی بی‌سابقه علیه او در ۱۱ آوریل پایان یافت.

او به اتهام ارتکاب جنایاتی چون کشتار جمعی، جنایات جنگی و ضد بشری در طول جنگ در اقلیم دارفور در غرب این کشور تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی نیز است.

بشیر که تاکید دارد چنین اقداماتی انجام نداده در زندان کوبر به سر می‌برد و به اتهام فساد مالی در دادگاه سودان محاکمه می‌شود.

 در حال حاضر در سودان یک شورای حاکمیتی متشکل از غیرنظامیان و نظامیان به شکل موقت قدرت را به دست داشته و این دوره موقت با برگزاری انتخاباتی برای انتقال کامل قدرت به غیرنظامیان پایان می‌یابد.