بشار اسد: البغدادی واقعا کشته شده یا نه؟ این نمایش آمریکایی‌هاست

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگویی تازه با نشریه‌ الکترونیک «پاریس مچ» گفت که با همه تروریست‌های حاضر در سوریه، طبق قانون برخورد خواهد شد. 

اخبار بین‌الملل- اسد در این مصاحبه که متن کامل آن فردا منتشر خواهد شد، در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت توافق با کُردها در شمال سوریه که حدود چهارصد داعشی با ملیت فرانسوی در اختیار دارند و دمشق با آنان چه خواهد کرد، گفت، «هر تروریستی که در مناطق تحت کنترل دولت سوریه باشد، تحت قانون سوریه قرار خواهد گرفت... قانون سوریه در خصوص تروریسم نیز روشن است. آنان در دادگاه‌های مربوط به جرایم تروریستی،‌ به عدالت سپرده خواهند شد. 

پاریس مچ پرسید، «دونالد ترامپ بعد از قتل ابوبکر البغدادی از سوریه تشکر کرد. آیا شما اطلاعاتی از او به آمریکایی‌ها دادید» که بشار اسد گفت:‌ نمی‌دانم آیا طرح این سوال مهم است یا خیر. آنچه باید پرسید این است که آیا البغدادی واقعا کشته شده یا خیر؟ این نمایشنامه فوق‌العاده‌ای است که آمریکایی‌ها درست کرده‌اند.

 

اسد در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بعد از هشت سال جنگ که کشورش را نابود کرده و تعداد بسیاری جان خود را از دست داده‌اند و او پیروز شده آیا در صورت نبود حمایت ایران و روسیه جنگ را می‌باخت یا خیر گفت، «جنگ سخت است و اصلا چیز ساده‌ای نیست. ما قدرت بزرگی نیستیم. ما داریم با غنی‌ترین و قوی‌ترین کشورهای دنیا می‌جنگیم. اما در پاسخ به اینکه اگر این حمایت نبود، به سوی تجزیه یا شکست کامل می‌رفتیم، [باید گفت] این سوال به صورت فرض مطرح است اما برخی اوقات حتی نتیجه یک بازی تنیس که دو نفره است سخت است چه رسد به جنگی که دهها بازیگر و صدها هزار جنگجو دارد.

پنج سال پیش نیز (2014) پاریس مچ با بشار اسد گفت‌وگو کرده بود. اسد در آن مصاحبه نیز گفته بود که جدای از حضور ائتلاف آمریکایی، ارتش سوریه در هر نقطه‌ای از خاک سوریه با تروریست‌ها مبارزه خواهد کرد. اسد گفته بود که داعش بعد از حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق، تأسیس شد و بیشترین تروریست‌ها اروپایی که وارد سوریه شده‌اند، فرانسوی هستند. 

قرار است متن کامل این مصاحبه فردا پنجشنبه منتشر شود.