تشدید مناقشات مرزی یونان با ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" از تشدید مناقشات مرز دریایی یونان با ترکیه و لیبی خبر داده و نوشت:  در اینجا مسئله منابع گازی فراوان اطراف قبرس مطرح است.

اخبار بین‌الملل- این روزنامه آلمانی در این گزارش نوشت که مناقشات بر سر منابع گازی در دریای مدیترانه ابعاد گسترده تری پیدا کرده است. یونان به سفیر لیبی چند روز زمان داده است تا جزئیاتی درباره توافق امضا شده بین طرابلس و لیبی درباره مرزهای دریایی در دریای مدیترانه را ارائه دهد.

وزیر امور خارجه یونان خطاب به سفیر لیبی گفته است که اگر وی این توافق را برای ما نیاورد ما روز جمعه وی را به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کنیم و او خواهد رفت.

نخست وزیر یونان هم اعلام کرده است که از ناتو در مناقشات با ترکیه و لیبی بر سر مرزهای دریایی در شرق دریای مدیترانه درخواست کمک خواهد کرد.

وی روز دوشنبه در سخنانی اظهار داشت که یک ائتلاف نمی تواند این مسئله را نادیده بگیرد که یکی از اعضایش آشکارا قوانین بین المللی را نقض کرده و سعی می کند به عضو دیگر آسیب برساند.

آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی چهارشنبه گذشته توافقی در زمینه امنیتی، همکاری های نظامی و محدود کردن مناطق نفوذ دریایی را امضا کردند. به گفته وزیر امور خارجه ترکیه این توافق باید از حقوق آنکارا در بخش شرقی دریای مدیترانه حمایت کرده و شرایطی را ایجاد کند که کشورش بتواند سهم منصفانه ای را از منابع آنجا دریافت کند.

    بیشتر بخوانید

        اردوغان: توافقنامه آنکارا -طرابلس اجرایی می‌شود/ رزمایش دریایی ترکیه در نزدیکی جزیره یونانی

        اخراج سفیر لیبی از یونان

آتن این توافق را معتبر نمی داند. کشور مصر هم حقوق خود را تحت تاثیر این توافق در معرض خطر می بیند. از این رو وزیر امور خارجه یونان روز یکشنبه به قاهره سفر کرد تا با همتای مصری خود در این باره سخن بگوید. آن ها در این دیدار بر لزوم تسریع مشخص کردن مناطق انحصاری یونان و مصر در این منطقه تاکید کردند. در تقسیم مناطق دریایی در شرق دریای مدیترانه مدت طولانی است که مناقشاتی بین ترکیه و دیگر کشورهای حاشیه این دریا وجود دارد.

در مرکز این مناقشات بهره برداری از منابع گازی اطراف قبرس قرار دارد. از نظر قبرس منطقه دریایی در فاصله 200 مایلی از این جزیره جزو منطقه انحصاری این کشور است. اما ترکیه بر این عقیده است که قبرس به عنوان یک جزیره نمی تواند ادعای منطقه اقتصادی انحصاری کند. اتحادیه اروپا در این مناقشات از قبرس به عنوان یکی از اعضای خود حمایت کرده و تحریم هایی را علیه آنکارا تصویب کرده است.  

در همین راستا، مصر، یونان و قبرس با صدور بیانیه مشترکی توافق ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در مورد حریم دریایی خود در دریای مدیترانه را "بی‌اثر" خواندند.

سخنگوی وزارت خارجه یونان هم در سخنانی در این باره تأکید کرد: امضای توافقنامه بین ترکیه و لیبی نباید به نقض حقوق دیگر کشورها منجر شود، اما توافقنامه مذکور نقض آشکار حقوق بین‌الملل درزمینه دریانوردی است و هیچ اثر قانونی نخواهد داشت.