«نیروی فضایی»؛ برگی تازه در بودجه نظامی آمریکا

ترامپ این لایحه را که «قانون ملی اختیارات دفاعی» نام دارد، روز گذشته در مراسمی در «پایگاه اندروز» و پیش از آغاز تعطیلاتش امضا کرد.

اخبار بین‌الملل- این لایحه پس از چند ماه مذاکره میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در هر دو مجلس نمایندگان و سنا تصویب شد و به امضای ترامپ رسید.

سنای آمریکا که تحت کنترل دموکرات‎ ها قرار دارد روز پنجشنبه به لایحه مجوز دفاع ملی یا NDAA با ۸۶ رای موافق در مقابل ۸ رای مخالف با این لایحه موافقت کرد. مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات ها قرار دارد هفته پیش با ۳۷۷ رای موافق در مقابل ۴۸ رای مخالف با این لایحه موافقت کرده بود.

بخش فرماندهی نیروی فضایی ، هم اکنونی یکی از زیر مجموعه های نیروهای هوایی ارتش آمریکا است اما به دلیل اهمیتی که دونالد ترامپ ترامپ به این بخش از نیروهای نظامی برای مواجهه احتمالی در جنگ های فضایی با روسیه و چین قائل است، با اختصاص بخشی از بودجه دفاع، قصد دارد تا نیروی فضایی را از نیروی هوایی مستقل کرده و آن را به یک بخش جدید در نیروهای نظامی آمریکا تبدیل کند.

نیروی هوایی آمریکا 300 هزار نفر پرسنل دارد که حدود 16 هزار نفر آن در فرماندهی نیروی فضایی خدمت می کنند و درصورت مستقل شدن این واحد، این نیروها تشکیل دهنده پرسنل نیروی فضایی خواهند بود.

قانون بودجه دفاعی آمریکا شامل افزایش ۳.۱ درصدی تعیین بودجه برای اولین بار برای ایجاد نیروهای فضایی است که شاخه جدیدی در ارتش آمریکا در بیش از ۶۰ سال گذشته است و اولویت نظامی ترامپ را تشکیل می دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا در سالهای قبل که تحت کنترل جمهوریخواهان بود طرح تشکیل نیروهای فضایی را تایید کرد اما این طرح در سنا تصویب نشد.

ترامپ روز گذشته و پس از امضای لایحه بودجه دفاعی، به نشانه اهمیت تشکیل بخش نیروی فضایی ارتش آمریکا، ژنرال جِی ریموند یکی از فرماندهان ارشد نیروهی هوایی را به عنوان نخستین رئیس بخش عملیات های فضایی منصوب کرد و بدین ترتیب ، این ژنرال، نخستین نیروی رسمی نیروی فضایی آمریکا شد.

قانون سزار در لایحه بودجه دفاعی آمریکا

لایحه بودجه دفاعی آمریکا همچنین همچنین شامل اقداماتی است که به قانون سزار شهرت دارد و در تلاش های قبلی نتوانسته بود موافقت کنگره را جلب کند. این قانون شامل تحریم هایی علیه تلاش های نظامی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور است که همچنین ایران وروسیه را نیز در بر می گیرد.  

این قانون همچنین به وزیر امورخارجه آمریکا اجازه می دهد از کسانی که شواهدی را درباره متهمان به ارتکاب جنگی در سوریه گردآوری می کند،  حمایت کند.

بر اساس گزارش تارنمای آمریکایی پولتیکو، این لایحه در مجموع ۶۳۵ میلیارد دلار به بودجه جاری پنتاگون، ۲۳.۱ میلیارد دلار به برنامه های هسته ای، ۷۱.۵ میلیارددلار برای هزینه های جنگی و ۵.۳ میلیارددلار برای کمک های مقابله با بلاهای طبیعی اختصاص می دهد.

لایحه  بودجه دفاعی آمریکا سال ۲۰۱۹ میلیادی ۷۱۷ میلیارد دلار بود که نه تنها موجی از خشم را  در داخل این کشور برانگیخت  بلکه واکنش بین المللی به ویژه از سوی روسیه و چین را به همراه داشت.

این بودجه علاوه بر نوسازی زیر ساخت های ارتش، قرار بود بر تعداد سربازان آمریکایی افزوده و عملیات متعارف هجومی ارتش را ارتقا دهد. همچنین با اختصاص ۶.۳ میلیارد دلار، نیروی بازدارنده نظامی اروپا را افزایش دهد، ۲۵۰ میلیون دلار برای اوکراین اختصاص داده و تا سال ۲۰۲۰ یک بازوی نظامی-فضایی برای ارتش آمریکا به وجود آورد. در عین حال، این بودجه ۶۹ میلیارد دلار برای عملیات به اصطلاح «احتمالی برون مرزی» در نظر گرفته بود.