دبیر کل جدید اتحادیه اقتصادی اوراسیا تعیین شد

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس در نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ، میاسنیکوویچ را به عنوان دبیرکل جدید این اتحادیه معرفی کرد.

اخبار بین‌الملل- بلاروس از آغاز سال ۲۰۲۰ ریاست دوره ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برعهده می گیرد.

میاسنیکوویچ از اول ماه فوریه سال آینده کار خود در مقام دبیر کل اتحادیه اوراسیا را آغاز می‌کند.

اجلاس آینده اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه می سال آینده در شهر مینسک پایتخت بلاروس برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز از میاسنیکوویچ خواست تا به پایتخت‌های کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای هماهنگی درباره مسائل مربوط به توسعه راهبردی این اتحادیه سفر کند.

میاسنیکوویچ ۶۹ ساله از ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ تا دسامبر سال ۲۰۱۴ نخست وزیر بلاروس و از ماه ژانویه ۲۰۱۵ تا ۶ ماه دسامبر جاری رئیس مجلس سنای بلاروس (شورای جمهوری مجمع ملی) بوده است.

هم‌اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس‌، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند، اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت.

طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.