خدمه کشتی ترکیه‌ای توقیف شده در شرق لیبی آزاد شدند

شبه‌نظامیان شرق لیبی وابسته به پارلمان مستقر در شهر «طُبرُق» امروز دوشنبه خدمه کشتی ترکیه‌ای توقیف شده در ساحل شرقی لیبی را آزاد کردند.

اخبار بین الملل- شبکه الجزیره با اعلام این خبر گزارش کرد که ملوانان این کشتی نیز آزاد شدند.

شبه‌نظامیان شرق لیبی تحت فرماندهی «خلیفه حفتر»، ژنرال سابق ارتش لیبی هستند. حفتر که مورد حمایت چند کشور عربی و غربی است، از بهار گذشته در حال جنگ با دولت «وفاق ملی» در طرابلس (پایتخت) در غرب لیبی است.

شنبه شب، نیروهای حفتر، یک کشتی ترکیه‌ای را در دریای مدیترانه توقیف کرده و آن را به بندر «رأس الهلال» در شرق لیبی منتقل کرده بودند.

نیروهای حفتر پیشتر هشدار داده بودند که کشتی‌های ترکیه‌ای را در صورت نزدیک شدن به سواحل لیبی هدف قرار داده و آنها را غرق می‌کنند.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

سازمان ملل، دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج، مستقر در طرابلس را به رسمیت می‌شناسد اما شبه‌نظامیان شرق، تحت فشار عربستان و مصر سعی دارند، با زور نظامی، پایتخت را تصرف کنند. جنگ شرق و غرب لیبی از بهار گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه یافته و صدها نفر از طرفین کشته شده‌اند. 

تنش میان نیروهای شرق لیبی با ترکیه پس از آن افزایش یافت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی ۲۷ نوامبر(چهارشنبه ۶ آذر) دو یادداشت تفاهم در امور امنیتی و دسترسی به مناطق دریایی امضا کردند، که با واکنش شدید کشورهای حامی حفتر و همچنین دولت‌های حاشیه مدیترانه از جمله قبرس و یونان مواجه شد.

ترکیه همچنین با لیبی توافقی برای همکاری‌های نظامی و امنیتی امضا کرده است. این توافق که می‌تواند راه را برای اعزام نیروهای نظامی ترکیه به لیبی باز کند، در پارلمان ترکیه تصویب شد.