عملیات عراق علیه بقایای گروه تروریستی داعش

ارتش عراق ۲۹ دسامبر هشتمین مرحله از عملیات «اراده پیروزی» را علیه بقایای گروه تروریستی داعش در بخش‌های مختلف این کشور آغاز کرد.

اخبار بین الملل - ارتش عراق در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد این عملیات در پنج منطقه برگزار می‌شود:

استان نینوا در غرب عراق، جایی که یگان‌های هفتاد و سوم و نود و دوم پیاده نظام از لشکر پانزدهم و تیپ‌های چهل و سوم، شصتم و بیست و یکم پیاده نظام از لشکر بیستم هدایت عملیات را در دست خواهند داشت.

منطقه جزیره در غرب عراق، جایی که لشکر هفتم، تیپ تکاوران جزیره، لشکر هشتم پیاده نظام، یگان هشتم پیاده نظام مکانیزه و یگان سی ام پیاده نظام در عملیات شرکت خواهند کرد.

استان صلاح الدین در مرکز عراق، جایی که تیپ نود و یکم پیاده نظام و نیرو‌های فرماندهی پلیس صلاح الدین در عملیات شرکت می‌کنند.

استان دیاله در شرق عراق، جایی که لشکر پنجم و نیرو‌های فرماندهی پلیس دیاله در عملیات حضور دارند.

استان کرکوک در شمال شرق عراق، جایی که لشکر نهم زرهی، تیپ‌های هجدهم و پانزدهم پلیس فدرال، تیپ چهل و پنجم پیاده نظام از لشکر یازدهم و یگان پنجاه و دوم پیاده نظام از لشکر چهاردهم و نیز تیپ‌های یکم، دوم و سوم یگان واکنش سریع در عملیات شرکت خواهند کرد.

این عملیات با پشتیبانی یگان‌های بسیج مردمی قبایل، کلیه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق برگزار می‌شود.

سرتیپ عبدالامیر راشد یارالله از مقامات ارتش عراق در این بیانیه گفت: «هدف از این عملیات، جستجو و پاکسازی مناطق و روستاهاست و به منظور دنبال کردن و بازداشت افراد تحت پیگرد انجام می‌شود. خشکاندن ریشه‌ها و بقایای تروریسم و حفظ ثبات و امنیت نیز از جمله دیگر اهداف این عملیات است.»

به نظر می‌رسد این عملیات یکی از بزرگترین اقدامات ضدتروریستی ارتش عراق پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ باشد.

حیدر یوسف، فرمانده یگان پنجم پلیس فدرال نیز گفت: «نخستین گام را امروز برداشتیم. بیش از ۲۰ پناهگاه، ابزار و مواد انفجاری و چند دستگاه موتور سیکلت کشف کردیم. این عملیات بر پایه اطلاعات جاسوسی و محرمانه برگزار می‌شود. این هشتمین مرحله عملیات نظامی ماست و همچنان ادامه خواهد داشت.»