پیونگ‌یانگ: پیام تولد ترامپ به کیم برای شروع مذاکرات کافی نیست

«کیم کیه گوان» مشاور وزیر امور خارجه کره شمالی روز شنبه گفت، ارسال پیام تبریک تولد به «کیم جونگ اون» رهبر این کشور از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای شروع مذاکره کافی نیست.

اخبار بین الملل - به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، گوان گفت با وجود مشکلات اقتصادی موجود در کره شمالی، این کشور حاضر نیست تمام قابلیت‌های هسته‌ای خود را در ازای رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا کنار بگذارد.

گوان این سخنان را در پاسخ به اظهارات روز گذشته (جمعه) مشاور امنیت ملی دولت کره جنوبی عنوان کرد که پس از بازگشت از آمریکا گفت سئول حامل پیام تبریک زادروز کیم از سوی ترامپ است.

گوان در این باره گفت، کره شمالی مستقیماً پیام مشابهی را از سوی مقامات آمریکایی دریافت کرده است و تلاش کره جنوبی برای ایفای نقش میانجی را مضحک دانست.

وی افزود: «گرچه رهبر کیم جونگ اون احساس شخصی خوبی نسبت به رئیس‌جمهور ترامپ دارد، اما این‌ها به معنای واقعی کلمه شخصی هستند. رئیس کمیسیون امور خارجه، امور خارجی را بر اساس احساسات شخصی به بحث نمی‌گذارد زیرا وی معرف کشور و منافع ما است».

گوان در ادامه گفت: « آمریکا ما را فریب داد و یک سال و نیم در مذاکرات گیر افتادیم و این برای ما زمانی از دست رفته بود». وی درخواست‌های «یک‌جانبه» آمریکا را مورد سرزنش قرار داد.

او درباره شروط از سرگیری مذاکرات گفت: «می‌توان گفت باز شدن مجدد باب گفت‌وگو میان کره شمالی و آمریکا فقط تحت توافق مطلق آن‌ها با موارد مطرح شده توسط ما صورت خواهد گرفت. اما به خوبی می‌دانیم که آمریکا آماده یا قادر به انجام آن نیست».

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا از زمان برگزاری دومین دیدار میان کیم و ترامپ در هانوی در آغاز سال جاری میلادی به بن‌بست برخورده است. پیونگ‌یانگ خواستار کاهش تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه این کشور به بهانه برنامه موشکی و هسته‌ای شد، اما واشنگتن رفع تحریم‌ها را به اقدامات ملموس از سوی پیونگ‌یانگ در جهت خلع سلاح هسته‌ای منوط کرده است.