امتیاز بزرگ دولت فرانسه به معترضان به اصلاحات بازنشستگی

بعد از آن که معترضان فرانسوی و اتحادیه‌های تجاری روز شنبه برای پنجمین روز متوالی در سال ۲۰۲۰ مجددا برای تظاهرات علیه دولت امانوئل ماکرون و اصلاحات جنجالی بازنشستگی این دولت به خیابانها آمدند، ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه دست به اعطای یک امتیاز بزرگ به اتحادیه‌های تجاری معترض به این اصلاحات زد.

اخبار بین الملل - نخست وزیر فرانسه در نامه‌ای به اتحادیه‌ها و کارفرماها اعلام کرد، آماده است تا در پی مذاکراتی که با آنها در روز جمعه داشت، دست به یک مصالحه بزند.

او گفت، حاضر به حذف پیشنهادش برای افزایش سن برخورداری از مزایای کامل بازنشستگی به ۶۴ سال تحت یک سری شرایط است. برنامه‌ریزی شده تا طرح افزایش سن بازنشستگی در فرانسه از سال ۲۰۲۷ در این کشور اجرایی شود.

ادوار فیلیپ در نامه خود نوشت: "من به منظور نشان دادن اعتمادم به شرکای اجتماعی ما، تمایل دارم تا از لایحه اصلاحات نظام بازنشستگی، تدبیر کوتاه مدتی که پیشنهاد داده بودم را حذف کنم."

نخست وزیر فرانسه در حالی چنین پیامی را ارسال کرد که همچنان هزاران معترض برای تظاهرات در خیابانهای شهر پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه تجمع کردند. اتحادیه‌های تجاری فرانسه و شرکایشان از دولت این کشور خواسته‌اند برنامه‌اش برای افزایش سن بازنشستگی استاندارد را لغو کند. آنها چند دور تظاهرات و اعتصابات گسترده را که موجب اختلال در ترافیک راه‌آهن فرانسه و سیستمهای حمل‌ونقل عمومی شد برپا کرده‌اند.

نخست وزیر فرانسه با اعطای امتیاز مذکور به دنبال کاستن از ابعاد تظاهرات و بهبود روابطش با اتحادیه‌های تجاری میانه‌رو تر همچون "کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه" است.