ترامپ خواستار تقویت روابط امنیتی واشنگتن و توکیو شد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه خواستار تقویت روابط امنیتی میان واشنگتن و توکیو شد.

اخبار بین الملل- ترامپ به مناسبت شصتمین سالگرد امضای توافقی امنیتی بین آمریکا و ژاپن، در بیانیه‌ای نوشت: «از آنجا که محیطی امنیتی در حال شکل‌گیری است و چالش‌های جدید در حال ظهور هستند، ضروری است که اتحاد ما تعمیق و تقویت شود».

ترامپ افزود: «اطمینان دارم که در ماه‌ها و سال‌های پیش رو، سهم ژاپن در امنیت مشترک ما رشد خواهد یافت و اتحاد ما به شکوفایی خود ادامه خواهد داد».

چندی پیش ترامپ در کنفرانسی خبری در ژاپن گفته بود این توافق امنیتی ۶ دهه پیش امضا شده و «غیرمنصفانه» است و باید تغییراتی در آن اعمال شود. با این حال گفت قصد خروج از آن را ندارد.

« آبه شینزو » نخست‌وزیر ژاپن نیز روز یکشنبه خواستار مستحکم‌تر شدن این معاهده شد و گفت: «روابط ما به سطحی ارتقاء یافته است که هرکدام از ما از دیگری دفاع می‌کند، بنابراین قدرت بیشتری به این اتحاد می‌بخشد».

این معاهده ابتدا سال ۱۹۵۱ نوشته شد و در سال ۱۹۶۰ در زمان نخست‌وزیری پدربزگ شینزو آبه اصلاحاتی در آن ایجاد شد. این اقدام باعث اعتراض مردم ژاپن و برکناری نخست‌وزیر وقت شد.

آبه هفته گذشته در سفری به کشورهای غرب آسیا خواستار کاهش تنش در منطقه شده بود. ژاپن، به عنوان یکی از متحدان آمریکا، روابط دوستانه‌ای با ایران دارد اما تاکید کرده که بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا جهت محافظت از کشتی‌های خود به منطقه نیروی نظامی اعزام می‌کند.