مرگ «توافق سوئد» در دولت «هادی»

«راجح بادی» دولت مستعفی یمن سخنگوی دولت مستعفی یمن در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» مرگ توافق «استکهلم» امضا شده میان این دولت و صنعا در سامبر ۲۰۱۸ را اعلام کرد.

اخبار بین الملل - در حالی که ائتلاف سعودی از زمان امضای توافق سوئد هزاران بار با حمله به الحدیده و اقداماتی مشابه آن، این توافق را نقض کرده، بادی مدعی شد، این توافق به پوششی برای نیروهای صنعا در عملیات‌های نظامی تبدیل شده و هیچ اثر مثبتی نداشته است.

این تصمیم دولت «عبد ربه منصور هادی » پس از آن اعلام می‌شود که نیروهای دولت مستعفی در جبهه «نهم» شکست سختی از ارتش یمن خوردند.

گرچه عملیات صنعا در جبهه نهم پس از انجام عملیات نظامی هجومی نیروهای هادی در این جبهه انجام شد، راجح بادی مدعی شد، تشدید اقدامات نظامی در نهم عملا به این توافق پایان داد و  مرگ آن به صورت «نهایی و رسمی» را اعلام کرد.

در درگیری‌های شدیدی که هفته گذشته میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و حزب‌ اصلاح در جبهه نهم رخ داد، دست برتر با ارتش یمن بود و موفق به تسلط بر مناطق راهبردی در این جبهه شد.

توافق استکهلم سوئد به خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند.