خط و نشان اردوغان برای اسرائیلی ها

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی با اشاره به طرح ترامپ برای فلسطین گفت: قدس خط قرمز ماست. وقتی به نحوه برخورد کشورهای اسلامی با این طرح نگاه می‌کنم دلم به درد می‌آید. عربستان در این خصوص ساکت است، چرا صدایت در نمی‌آید. شرم بر شما باد.

وی با بیان اینکه توافق به اصطلاح « صلح خاورمیانه » برای الحاق خاک فلسطین به اسرائیل است، اظهار داشت: اگر امروز موفق به محافظت از مسجد الاقصی نشویم، فردا نخواهیم توانست مانع دست اندازی به کعبه شویم. به همین دلیل نیز قدس خط قرمز ما است.

اخبار بین الملل - اردوغان ادامه داد: موضع کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی در قبال قدس باعث ناراحتی ما می‌شود. سپردن سرنوشت قدس به جنگ‌های خونین اسرائیل، بزرگترین خیانت به انسانیت است. قلدری مانند اسرائیل که افراد بی‌گناه را در کوچه‌ها می‌کشد، از دیدگاه ما فاقد اعتبار است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: با محمود عباس و اسماعیل هنیه در این زمینه ( طرح ترامپ ) دیدار و آن را بررسی خواهیم کرد.

اردوغان همچنین در خصوص تحولات سوریه نیز گفت: در قبال اوضاع ادلب و سایر مناطق سوریه بی‌تفاوت نخواهیم ماند. هر تحولی در سوریه دست‌کم اندازه تحولات داخلی ترکیه برای کشورمان مهم و حیاتی است. صادقانه خواهان برقراری ثبات در سوریه هستیم و برای تحقق آن استفاده از تمام امکانات خود از جمله نیروی نظامی را دریغ نخواهیم کرد.