اختلاف نظر صهیونیست‌ها درباره «معامله قرن»

روزنامه «یدیعوت آحرونوت» نوشته است که تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای لغو نشستی که قرار بود یکشنبه به منظور الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و نیز الحاق « غور اردن » به سرزمین‌های اشغالی بر اساس بندهای مطرح شده در « معامله قرن » برگزار شود٬ در میان کشمکش‌های موجود میان موضع طرف‌هایی که موافق الحاق فوری آن هستند و کسانی که می‌خواهند این امر به بعد از انتخابات کنست موکول شود٬ سوالات زیادی درباره دلایل این تصمیم به وجود آورده است.

اخبار بین الملل - در این میان «دیوید فریدمن» سفیر ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی در تلاش برای سوق دادن تل‌آویو به سمت الحاق فوری این مناطق در کمتر از یک هفته پس از اعلام معامله قرن است٬ از سوی دیگر «جارد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ اعلام کرده که این اقدام به بعد از انتخابات کنست موکول شود.

نتانیاهو امیدوار بود از طریق الحاق فوری این مناطق٬ تحول بزرگی در صندوق‌های رای انتخابات کنست آینده ایجاد کرده و مخالفان جناح راست‌گرا را که آب سردی بر طرح معامله قرن و پیامدهای آن ریخته‌اند کاهش دهد.

طبق نوشته‌های روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» در مقابل به نظر می‌رسد که ارتش رژیم صهیونیستی غافلگیر شده؛ اطلاعات افشا شده از موسسات امنیتی تل‌آویو نشان می دهد که ارتش اسرائیل تنها چند ساعت قبل از علنی شدن جزئیات معامله قرن٬ از بندهای آن مطلع شد و این امر موجب شد تا برای مقابله با پیامدهای آن٬ آمادگی لازم را نداشته باشد.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی ارتش رژیم صهیونیستی در این روزها٬ احتمال تشدید درگیری‌های گسترده با فلسطینیان در کرانه باختری است.

همچنین به نظر می‌رسد که محافل امنیتی ارشد اسرائیل از الحاق غور(دره) اردن به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن روابط با «امان» ( پایتخت اردن) ناراضی هستند. این موضوع می تواند یکی از دلایل منع الحاق فوری این منطقه به سرزمین‌های اشغالی و نیز زمینه‌سازی برای تسلیم موضع امان در همراهی با صهیونیست‌ها در معامله قرن باشد.

در همین راستا منابع صهیونیستی اشاره می کنند که واکنش علنی اردنی‌ها که این طرح را رد کرده و آن را خطرناک توصیف می‌کنند٬ در مقایسه با آنچه افسران صهیونیستی از طرف‌های اردنی مبنی بر اینکه اگر اسرائیل اقدام به الحاق غور اردن کند٬ اردنی‌ها هرگز به محکومیت اکتفا نخواهند کرد شنیده‌اند٬ تهدید بزرگی نیست.

از سوی دیگر جالب توجه است که با وجود اعلام معامله قرن و کمپین تبلیغاتی برای آن که توسط نتانیاهو و مشاورانش راه‌اندازی شد٬ نظرسنجی افکار عمومی که توسط رادیو عبری زبان منتشر شد نشان می‌دهد که اگر انتخابات همین امروز برگزار شود٬ کرسی‌های کنست بدون تغییر باقی می‌ماند.

«رون بن یاشای»کارشناس نظامی صهیونیستی معتقد است که اقدامات برای الحاق شهرک‌ها ممکن است تنش‌های امنیتی را افزایش دهد.

این کارشناس صهیونیستی اضافه کرد که معامله قرن شامل مجموعه‌ای از ابعاد امنیتی و نظامی در خدمت منافع اسرائیل است و در صورتی که فلسطینی‌ها اصول اساسی این طرح را بپذیرند٬ این امر کمک بزرگی به تثبیت قدرت تل‌آویو در خنثی کردن حملات مسلحانه(عملیات ضد صهیونیستی) خواهد کرد؛ اما شهرک‌های پراکنده در کرانه باختری می‌تواند خطر بزرگی به وجود بیاورد٬ چرا که فلسطینی ها قادر به بستن راه به روی نیروهای ارتش اسرائیل هستند.

رون بن یاشای در تحلیل نظامی خود در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت اشاره کرد که در طرحی که دونالد ترامپ برای بهبود امنیت داخلی اسرائیل و امنیت شخصی صهیونیست‌ها ارائه داده باید میان دووضعیت تفاوت قائل شویم: وضعیت اول٬ وضعیت کنونی است که فلسطینی‌ها به طور کامل این طرح را رد کرده و بر عدم مشارکت خود در اجرای آن بر زمین تاکید می کنند و وضعیت دوم مربوط به آینده است و اینکه فلسطینی‌ها به گونه‌ای٬ این طرح و اصول آن را پس از مذاکرات درباره جزئیات آن بپذیرند.

این کارشناس نظامی صهیونیستی خاطرنشان کرد که الحاق شهرک‌های اصلی به مناطق اشغالی در کرانه باختری و اعمال قانون و حاکمیت اسرائیل بر آنها٬ نمی‌تواند واقعیت امنیتی بیش از چهارصد هزار شهرک‌نشین صهیونیستی در آنجا و صدها هزار اسرائیلی در نقب غربی در نوار غزه را بهبود ببخشد.‌

وی تصریح کرد که اقدام به الحاق شهر‌ک‌ها و عدم وجود یک چشم‌انداز سیاسی با فلسطینی‌ها منجر به افزایش تنش امنیتی خواهد شد.

وی در اظهارات پایانی خود تاکید کرد که امکان تشدید درگیری در کرانه باختری و نوار غزه به شکل فوری وجود دارد و این امر یک تهدید جدی برای شهرک‌نشینان صهیونیستی در این مناطق به وجود می‌آورد. کارشناس صهیونیستی تصریح کرد که تا زمانی که هیچ شریک فلسطینی در اعمال معامله قرن پیدا نشود٬ وضعیت امنیتی شهرک‌نشینان صهیونیستی در این دو منطقه به همین شکل باقی مانده و احتمال تشدید درگیری ها در کوتاه مدت٬ صهیونیست ها را تهدید می‌کند.