تعویق اعلام نتایج انتخابات «آیووا»

رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند، به واسطه بروز مشکل در برنامه‌ای که برای اعلام نتایج انتخابات انجمن‌های درون حزبی ایالت «آیووا» برنامه‌ریزی شد، اعلام نتایج در این ایالت با تأخیر مواجه شده است.

اخبار بین الملل- بنا به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، ستادهای انتخاباتی و طرفداران نامزدهای دموکرات انتخابات 2020 آمریکا برای چندین ساعت است که منتظر اعلام نتایج انتخابات درون حزبی حزب دموکرات در ایالت «آیووا» هستند.

انتخابات درون حزبی ایالت آیووا ساعت ۲۰:۰۰ شب گذشته (دوشنبه) به وقت محلی آغاز شد اما به واسطه بروز مشکلات در سامانه گزارش نتایج، اعلام نتیجه با تأخیر روبرو شده است.

اعلام نتایج آیووا به اواخر سه شنبه موکول شد

در انتخابات انجمن حزبی آیووا در سال ۲۰۱۶، نتایج در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت شرق آمریکا اعلام شده بود اما هم‌اکنون برخی منابع به نقل از حزب دموکرات آیووا اعلام کرد  که اعلام نتایج به روز سه‌شنبه وقت محلی موکول شده است.

علیرغم آنکه هنوز نتایج رسمی انتخابات انجمن‌های درون حزبی آیووا مشخص نشده است، «برنی سندرز» مدعی پیروزی در این ایالت شده است.

سیاست‌های برنی سندرز در خصوص حمایت از پناهجویان و مسلمانان موجب شده است که این نامزد دموکرات‌ها در میان جوانان و مسلمانان و همچنین لاتین ‌تبارها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز گزارش کرد، مقام‌های دموکرات آیووا می‌گویند که تأخیر در نتیجه انتخابات تا حد زیادی به واسطه تلاش‌ها برای «کنترل کیفیت» است.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در این خصوص گزارش کرد که چندین ستاد انتخاباتی احزاب دموکرات اوایل امروز (سه‌شنبه) طی تماس‌ تلفنی به شدت از «تروی پرایس» رئیس حزب دموکرات آیووا انتقاد کردند و مشاوران ارشد حزب دموکرات به طور مداوم، شفافیت فرایند اعلام نتایج انتخابات انجمن درون حزبی آیووا را زیر سؤال برده‌اند.

پرایس در دفاع از تعویق اعلام نتایج مدعی شد که این تأخیر به واسطه تمایل حزب دموکرات‎ برای «تضمین درستی فرایند» انتخابات است.

مدعیان پیروزی در انتخابات انجمن‌های درون حزبی آیووا

علیرغم آنکه سندرز مدعی پیروزی در انتخابات انجمن درون حزبی آیووا شده است، اما «پیت بوته‌جج» نیز اواخر روز دوشنبه مدعی شد که تمامی شواهد حکایت از پیروزی وی در آیووا دارد و گفت که با پیروزی وارد رقابت‌های انتخابات بعدی انجمن‌های درون حزبی در «نیوهمپشایر» می‌شود. 

نشریه آمریکایی «تایم» گزارش کرد که اولین انتخابات مربوط به ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا با تعویق اعلام نتایج انتخابات به واسطه مشکل فنی به هرج و مرج تبدیل شد.

عدم اعلام نتایج انتخابات موجب شده است که نامزدهای دموکرات، نتایج غیررسمی را اعلام کنند و اولین بار بوته‌جج اعلام پیروزی در انتخابات کرد و از طرف دیگر سندرز نیز جدول‌هایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد پیشتاز است.

از طرف دیگر، ستاد انتخاباتی « الیزابت وارن » اعلام کرد که وی جزء سه نامزد برتر این ایالت است و مدیر انتخاباتی «امی کلوبوچار» اعلام کرد که کلوبوچار از «جو بایدن» جلوتر است.با اینحال، وکیل بایدن درباره اعتبار نتایج نهایی ابراز تردید کرد.

در انتخابات انجمن‌های درون حزبی، اگر شمار رأی‌دهندگانی که از یک نامزد حمایت می‌کنند به حد نصابی که معمولاً ۱۵ درصد شمار حاضران در آن مجمع است نرسد، از آنها خواسته می‌شود مجدداً به نامزدی دیگر رأی دهند. در این صورت، این رأی‌دهندگان سه گزینه پیش رو خواهند داشت: یا می‌توانند یکی از نامزدهای «ماندگار» در رقابت را انتخاب کنند، به جمع حامیان یکی دیگر از نامزدهایی غیرماندگار بپیوندند تا این نامزد جدید بتواند به حد نصاب رسیده و نامزد ماندگار در رقابت شود و یا اینکه اصلاً رأی ندهد و از جلسه خارج شود.

طبق گزارش شبکه «بی بی سی»، انتخابات درون حزبی آیووا، با صندوق رأی انجام نمی‌شود و اعضای حزب با شرکت در نشست‌ها و مجمع‌های محلی، نامزد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها تا ماه ژوئن (خرداد سال ۹۹) در ایالات مختلف آمریکا ادامه دارد و سپس هیأت‌های ایالتی با شرکت در گردهمایی ملی حزب دموکرات در ماه ژوئیه ( تیر ۹۹ )، نامزد حزب دموکرات را به طرو رسمی انتخاب می‌کنند و در نهایت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ۹۹) برگزار می‌شود.

لیست نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا

ترامپ با 97 درصد در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان آیووا پیروز شد

 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که با اعلام 95 درصد از نتایج انتخابات انجمن درون حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت «آیووا»، ترامپ با کسب 97 درصد پیروز این ایالت اعلام شد. «جو والش» با کسب 1.4 درصد و «بیل ولد» با کسب 1.3 درصد آراء در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.

طبق نظرسنجی‌هایی که قبل از برگزاری اولین انتخابات انجمن درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت «آیووا» انجام گرفته است، اولویت مردم این ایالت، بیشتر بیمه درمانی و تغییرات اقلیمی است و سیاست خارجی در جایگاه بعدی اولویت‌های مردم این منطقه قرار دارد.